AKTUALITY

18
SO
ČERVEN 2011


Ženitba Bohuslava Martinů na Pražském Quadriennale

Janáčkova opera se představí na Pražském Quadriennale s operou Ženitba Bohuslava Martinů dne 18. 6. v 15.00 a 18,00, La Fabrika

Národní divadlo Brno, 28. května 2011, Jana Janulíková

Unikátní prostorová instalace celosvětově uznávané britské umělkyně Pamely Howard bude dvakrát uvedena v industriálním prostoru Studia 2 La Fabriky − 18. 6. 2011 v 15 a 18 hodin.

Půvabnou operu Bohuslava Martinů, kde se nakonec nikdo neožení, přenesla Pamela Howard z Ruska 19. století do společnosti ruských emigrantů v New Yorku roku 1953. "Zajímá mě forma opery, kde jsou účinkující a diváci propojeni v jednom prostoru", říká. Britská výtvarnice a režisérka působí ve Velké Británii, Evropě a USA od roku 1960 a za tu dobu realizovala více než 200 produkcí. V La Fabrice bude Pamela Howard pracovat poprvé, ale s podobnými prostory už se setkala a vnímá je jako výzvu. "Studio 2 La Fabriky je nový prostor, ještě nezměněný a plný atmosféry. Jako režisér / scénograf spíš vytvářím prostor než dekorace a v tomto místě se ukrývá řada možností k prozkoumání obzvláště za použití světelného designu."

Představení Martinů Ženitby bude součástí známého mezinárodního festivalu Pražské Quadriennale 2011. Co to pro vás jako režiséra a výtvarníka této opery znamená?

„V současnosti probíhá v celém světě velká diskuse o tom, jak dělat divadlo za ekonomické krize, v době škrtů v umění, udržitelnosti, změně ovzduší a všech sociálních problémů. Dojde k řadě setkání, diskuzí o stavu umění, a na některých vystoupím i já. Podle mého názoru Ženitba představuje způsob, jak dělat divadlo za použití každodenních předmětů a jak je proměnit v umění. To dává hudebníkům a zpěvákům příležitost najít opravdovost a realističnost, která je odlišná, než když se skrývají za proscéniem, se světly na jevišti a diváky ve tmě. Budu na Pražském Quadriennale (kde působím od roku 1980...) a mohu demonstrovat ‚novou‘ cestu vytváření divadla. Je lepší, než jen teoreticky mluvit, ukázat prakticky, jak vytvořit ‚bohaté divadlo ze skromných prostředků‘ – to je naše zodpovědnost...“