MARTINŮ KRÁČÍ PRAHOU

KVĚTEN/ Hudební odd. Národní knihovny ČR

 

Aktuálně!
Vernisáž se bude konat v předním traktu Klementina - vstup z průchodu u Mariánského náměstí.

 

Vernisáž putovní výstavy se bude konat  v Národní knihovně ČR v pondělí 5. května od 17:00. V rámci vernisáže proběhne malý koncert ze skladeb Bohuslava Martinů.

Putovní výstava Martinů kráčí Prahou bude ke shlédnutí ve Výstavní chodbě, v 1. patře Klementina, od 6. května do 29. května 2025.
 

Studovna hudebního oddělení, NK ČR. Foto E. Hodíková

Program koncertu (v den vernisáže):

 

Nové slovenské písně, H 126 (Praha 1920), výběr:

- Povedz že mi, povedz

- Čo robíš Hanka

- Hore Hronom

- Dievča z Bielej hory

 

Sedm arabesek pro housle a klavír, H 201A (Paříž 1931), výběr:

- Poco allegro (č. 1)

- Moderato (č. 2)

- Andante moderato (č. 3)

- Allegro (č. 4)

 

Pastorely. Šest kusů pro violoncello a klavír, H 190 (Paříž 1931), výběr:

- Andante (č. 1)

- Allegretto moderato (č. 2)

 

zpěv: Lucie Havránková

housle: Vítězslava Šmídová

violoncello: Milada Gajdová

klavír: Ludmila Šmídová

 

Lucie Havránková se věnovala zpěvu již od dětství, kdy se stala členkou Kühnova dětského sboru. Studovala na Týnské škole zpěv u Jiřího Kotouče a absolvovala interpretační kurzy staré hudby u Maria van Alteny. Spolupracovala s komorními soubory zaměřenými na starou hudbu (Capella Regia musicalis, Pražští madrigalisté, Tiburtina Ensemble) a se sbory (Pražský filharmonický sbor, Pražský komorní sbor) se kterými vystoupila na významných českých i zahraničních koncertech a festivalech. Přestože se v současné době již zpěvu věnuje pouze okrajově, zdokonaluje se u Lucie Hilscherové. Pracuje v Hudebním oddělení Národní knihovny ČR, kde se zabývá převážně katalogizací a zpracováním historických rukopisných dokumentů.

 

Vítězslava Šmídová začala hrát na housle ve věku 5 let. Na Základní umělecké škole Jana Hanuše v Praze 6 získala základy houslové hry u Evy Tomášové. Nyní se ve hře soukromě zdokonaluje u prof. Bohuslava Matouška.

 

Milada Gajdová hraje na violoncello od svých sedmi let. Konzervatoř v Praze studovala ve třídě prof. Viktora Moučky, ve studiích pokračovala na Hudební fakultě Akademie múzických umění u prof. Jana Páleníčka, kterou absolvovala provedením Elgarova Koncertu e moll se Severočeskou filharmonií Teplice, s dirigentem Markem Ivanovićem. V letech 1998/1999 studovala v Paříži na Conservatoire Superieur u prof. Jean Marie Gamarda a Raffaela Perrauda. Jako sólistka vystupovala s Jihočeskou filharmonií v Praze a Českých Budějovicích a s Příbramskou filharmonií, jako koncertní mistr a sólo violoncellistka působila v letech 2004–2006 v České komorní filharmonii. Na repertoáru Milady Gajdové nalezneme hudbu všech období od raného baroka po současnost. Kromě své koncertní činnosti předává své zkušenosti jako vyhledávaný pedagog.

 

Ludmila Šmídová studovala klavírní hru na pražské konzervatoři u prof. Emila Leichnera. Coby muzikoložka specializující se zejména na hudbu českých autorů 19. a 20. století v současné době pracuje v Hudebním oddělení Národní knihovny, kde se věnuje např. pražským hudebním tiskům z 19. století, rukopisným pramenům Antonína Dvořáka a Vítězslava Nováka nebo zde zpracovává rukopisnou notovou pozůstalost klavíristy a skladatele Josefa Páleníčka.