AKTUALITY

03
ÚT
DUBEN 2018


Chvilkové otevření nebe. Dvě symfonie Bohuslava Martinů v podání České filharmonie

Po tři večery na konci března patřilo Rudolfinum skoro výhradně Bohuslavu Martinů. Společně s Koncertem pro klavír op. 42 Arnolda Schönberga uvedla Česká filharmonie pod vedením prezidenta International Martinů Circle Jakuba Hrůši hned dvě symfonie Martinů - Symfonii č. 3 a Symfonické fantazie (Symfonie č. 6). Provedení bylo součástí nahrávání symfonického díla Martinů pro Supraphon a zároveň projektu, který má za cíl vytvořit audiovizuální komplet jeho symfonií. Přečtěte si nadšená hodnocení koncertu časopisu Harmonie, webu Opera Plus a iDNES.cz.

© Petra Hajská

Harmonie: Martinů a Schönberg, večer Jakuba Hrůši a Mitsuko Uchidy
Ivan Žáček

„Vnitřní rodové porozumění, které Jiří Bělohlávek měl pro symfonickou tvorbu Bohuslava Martinů, bylo vždy vysoce oceňováno – jeho integrální nahrávky kompletu šesti symfonií, ať už s BBC Symphony nebo Českou filharmonií, jsou toho více než výmluvným dokladem. Říci, že Jakub Hrůša provedl obě symfonie v nejlepším slova smyslu ve stínu svého učitele a přítele, bylo by snad celkem výstižné, ale přece lehce podceňující. Dokonce bych řekl, že energií, nervním pulzem a drivem jeho pojetí spíše připomínalo Bělohlávkovy kreace u pultu BBC. O to obdivuhodnější je, jakým způsobem dokázal Českým filharmonikům vtělit, nikoli vnutit, svou představu. Zvukový finiš působil zcela vyrovnaným, a překvapivě zažitým dojmem. Byl to velký hold jednomu z největších symfoniků dvacátého století.“ 

Celý text.

© Petra Hajská

Opera Plus: Totální Martinů
Petr Veber

„Dvě symfonie Bohuslava Martinů v jednom večeru jsou neobvyklá porce, ale jde o tak nádhernou hudbu a Jakub Hrůša s Českou filharmonií ji zahráli tak jedinečně, že pocitu štěstí a radosti z krásy bylo vrchovatě, avšak rozhodně ještě stále ne přes míru. (…) Třetí symfonie [je] jedno z nejzdařilejších a nejkrásnějších autorových děl. (...) Lyrické zastavení v [třetí větě] bylo pak tím pověstným „chvilkovým otevřením nebe“, které v symfoniích Bohuslav Martinů vždy někde má.“

Celý text.

© Petra Hajská

iDNES.cz: Barokní hity versus moderní experimenty. A jeden smírčí soudce
Věra Drápelová 

„V podání orchestru a dirigenta Hrůši se zvukové kouzlo rozvinulo do plného lesku. A člověk si, tak jako u Martinů častokrát, mohl znovu pomyslet, že tenhle autor je v dějinách „moderní“ hudby jakýmsi smírčím soudcem, nabízejícím vlastní spojovací mezičlánek mezi intelektuálním vyžitím a kontaktem s posluchačem.“ 

Celý text.