AKTUALITY

11
ÚT
PROSINEC 2018


Gérard Wyss: Martinů hraju čím dál raději

V sále Martinů vystoupí 12. prosince dirigent Chuhei Iwasaki a Plzeňská filharmonie, spolu s nimi se jako sólisté představí Monika Knoblochová v Koncertu pro cembalo Jiřího Temla a Petr Nouzovský v Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1 Bohuslava Martinů, za jehož nahrávku byl s Plzeňskou filharmonií na začátku letošního roku oceněn na Classic Prague Awards. Na podzim natočil Petr Nouzovský také violoncellové sonáty Bohuslava Martinů s legendárním klavíristou Gérardem Wyssem, se kterým při této příležitosti promluvil Petr Veber z webu KlasikaPlus.cz.

Dá se říci, že jste k Martinů našel bližší vztah, nebo je pro vás jen jedním z mnoha skladatelů?
U nás ve Švýcarsku je v Basileji každý rok Festival Bohuslava Martinů, který pořádá Robert Kolinsky, klavírista s českým školením. Pro Martinu dělá velmi mnoho. Pokud jde o mě, upřímně řečeno, znám toho od Martinů příliš málo, abych mohl říci, že mám k jeho hudbě nějaký zvláštní vztah… Ale co hraju, tak to se mi opravdu líbí. Martinů zemřel v Liestalu nedaleko Basileje, bydlel na konci života u miliardáře a dirigenta Paula Sachera. Já jsem s Paulem Sacherem také hrál. Byl to Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány.  Dokonce jsem tuhle skladbu nahrál.

Byla věnována Sacherovi. Martinů ji psal v době mnichovského diktátu těsně před válkou…
Ano, a ze stejné doby, pokud vím, je i první z violoncellových sonát. Také taková temná hudba. Naopak třetí sonáta má v sobě hodně folklórních motivů. Právě proti ní je první velmi potemnělá… Začal jsem sonáty opět cvičit asi půl roku před natáčením a musím říci, že můj obdiv a vztah - nebo snad láska - k této hudbě se postupně zvětšovaly. Nemohu říci, že je to zcela běžné, zvláště když hudba není úplně nejlepší, ale v tomto případě musím říci, že ji hraju čím dál raději, což se mi nestává pokaždé. Někdy toho člověk hraje už tolik, že je rád, když může nějaký kus po koncertě zase odložit a už ho nemusí nějakou dobu znovu hrát. Ale v případě těchto sonát potvrzuji, že je rád budu hrát znovu a znovu.

Celý rozhovor s Gérardem Wyssem najdete zde.