AKTUALITY

08
ÚT
LEDEN 2019


Festival Dny Bohuslava Martinů 2018 ve fotografiích a recenzích

Před Vánoci v Praze skončil 24. ročník festivalu Dny Bohuslava Martinů, který nabídl na 11 koncertů a jednu interpretační soutěž. Připomeňte si uplynulé koncerty v recenzích od webů KlasikaPlus.cz, Harmonie, Opera Plus a Práva. Všechny fotografie z festivalu naleznete na oficiálním Facebooku Bohuslava Martinů zde.

Kühnův dětský sbor © Petra Hajská

Petr Veber / KlasikaPlus.cz: Rozhovory s vítězi Soutěže Nadace Bohuslava Martinů 2018 (23. – 25. listopadu 2018)

Schäferová vyhrála s Martinů. Soutěžila v domácím prostředí HAMU

Trio vyhrálo s Martinů. Snažilo se nemyslet na to, že soupeřem jsou kamarádi

Opera Plus: Ohlédnutí prof. Ivana Štrause za houslovou soutěží Nadace Bohuslava Martinů 2018 

„Všechny tři vítězky jsou dnes hotové umělkyně. Nejen skladby Martinů, ale i soudobou hudbu a repertoár virtuózní literatury ovládají natolik suverénně, že si pedagog může už jen užívat.“

Kristýna Šrámková / KlasikaPlus.cz: Wagner - Schönberg - Martinů a Šedivý (26. listopadu 2018)

„Volba Marka Šedivého jako hlavního hostujícího dirigenta orchestru byla rozhodně volbou dobrou. (...) Na některých koncertech různých orchestrů je občas cítit, že hráči „si to přišli odehrát“, členové Symfonického orchestru Českého rozhlasu si však včera přišli zahrát a dirigent i publikum si to užili s nimi.“

Petr Veber / KlasikaPlus.cz: Děti, premiéry a Martinů (4. prosince 2018)

„Hlavní program Dnů Bohuslava Martinů otevřel koncert Kühnova dětského sboru víc než skvěle. Hudba skladatele, který je podzimní přehlídkou už po čtyřiadvacet ročníků takto připomínán, oslavován a zpřítomňován, se v Sále Martinů dostala do živého kontextu s hudbou jeho žáka a dvou současných autorů.“

Harmonie: Výroční cenu Bohuslava Martinů obdržel prof. Jaroslav Mihule (10. prosince 2018)

„Cenu za celoživotní zásluhy o propagaci jména a díla Bohuslava Martinů uděluje každoročně Nadace Bohuslava Martinů vždy jedné významné osobnosti. První předání této ceny probíhá v rámci koncertu francouzské hudby, na kterém v Sále Martinů 10. prosince vystoupil první klarinetista Orchestre de Paris Philippe Berrod spolu s hobojistkou Janou Kopicovou a dvěma vítězi Pražského jara, fagotistou Janem Hudečkem a klavíristou Ivo Kahánkem. Společně provedli skladby francouzských autorů a Bohuslava Martinů, který byl během svého dlouhodobého pobytu v Paříži francouzskými skladateli silně ovlivněn.“

Petr Veber / KlasikaPlus.cz: Plzeňská filharmonie na Dnech Bohuslava Martinů (12. prosince 2018)

„Úterní koncert měl jasný vrchol v 1. violoncellovém koncertu Bohuslava Martinů. Sólista Petr Nouzovský, který se v poslední době tomuto autorovi věnuje systematicky a rád a natočil na desky jeho violoncellové skladby s orchestrem i cellové sonáty s klavírem, obdařil skladbu v plném odevzdání intenzitou, vcítěním, pěkným tónem a jasným interpretačním názorem. Koncert z konce 30. let, později ještě skladatelem upravovaný, umožňuje i vyžaduje široké výrazové rozpětí sahající od rytmické pregnantnosti až po podmanivou lyriku. Hlavní několikatónový táhlý motiv střední pomalé věty, podpořený nečekaně jedinečným, i při opakovaném poslechu opojným harmonickým postupem, vyzněl, jak měl: vědoucně, naplno, emotivně.“

Anna Šerých / Opera Plus: Plzeňská filharmonie na Dnech Bohuslava Martinů 

„Bohuslav Martinů začíná působivě patetickou intrádou a vtáhne do atmosféry napětí bohatě strukturovaného Allegra moderata, sentiment Adagia navozují dechové vábničky, jsou jak nápěvky domoviny a jejich melodickou lyriku zvýrazňuje v sólových vstupech Petr Nouzovský excelentně. Ostatně závěrečné Allegro mu dává  prostor dokonalé prezentace, v souhře s orchestrem  i v sólové kadenci s violou. Výtečná interpretace výtečného díla a také živá připomínka, jak plně a nenahraditelně zasahuje Bohuslav Martinů do jádra české hudební tradice.“

Lucia Maloveská / KlasikaPlus.cz: Slavnostní večer na Dnech Bohuslava Martinů (14. prosince 2018)

„Pre slávnostný večer bolo Guarneri trio celkom určite dobrou voľbou. Napokon, toto teleso má na českej scéne dlhodobo povesť kvalitného súboru, ktorej nezostalo nič dlžné ani na piatkovom koncerte.“

Anna Šerých / Opera Plus: Guarneri trio vždy dokonalé

„Jejich hra sálá oduševnělou souhrou muzikantských individualit, respektem k umění, intenzívním porozuměním skladbě. Svým nadšeným muzicírováním připravili nevšední zážitek.“

Anna Šerých / Opera Plus: Výborní muzikanti z Teplic (18. prosince 2018)

„Lákadlem a ozdobou Koncertu pro housle, klavír a orchestr, H 342 Bohuslava Martinů byl mladičký virtuóz Eduard Kollert. Šestnáctiletý interpret zralého projevu, který spolu s klavíristou Jiřím Kollertem zdůraznil modernistickou svěžest díla, napsaného právě před pětašedesáti lety. Pulzovalo pravým temperamentem a v tom vervním jásavém vzruchu právě ty rafinovaně komponované a suverénně hrané sólistické expanze i plnokrevná souhra sólistů imponovala.“

Ivan štraus / Harmonie: Nezapomenutelný večer s Hrůšou, Martinů a Severáčkem (19. prosince 2018)

„Hrůša měl již za sebou provedení koncertu s Zimmermannem a Berlínskými filharmoniky letos na podzim, a před takové orchestry se nepřistupuje s nedokončenou přípravou… Houslista nejen létal po celém hmatníku, využívaje všechny požadované složky vrcholné virtuozity v levé i pravé ruce, ale ještě si stihl vtipně vychutnávat spolupráci s orchestrem. Po zásluze bouřlivě aplaudujícímu publiku se odvděčil hlubokým ponorem do 3. věty Bartókovy solosonáty. Skutečná houslistická hvězda. (…) Nezapomenutelný večer, dokumentující hodnotu vysoké kultury.“

Petr Veber / KlasikaPlus.cz: Filharmonie se dvěma sbory a jedním houslistou

„Houslový koncert od Bohuslava Martinů, první z jeho dvou, Jakub Hrůša jako objev a raritu uvedl letos na podzim s Berlínskými filharmoniky. Za skladbu se tehdy plně jako sólista postavil Frank Peter Zimmermann. Nyní přijel do Prahy, aby výsledek společné práce zúročil i s Českou filharmonií. Je to výsledek obdivuhodný. Bohatě strukturovaný sólový part, velmi živý, skotačivý, plný synkop, není vůbec jednoduchý. Zimmermann ho absolutně ovládl a s neméně proměnlivým a v rytmech podrobně komplikovaným orchestrálním protějškem se výborně propojil.“

Anna Šerých / Opera Plus: Vrchol Dnů Bohuslava Martinů: Hrůša, Zimmermann a Česká filharmonie

„Kvalita tónu a koncert jako komunikace je pro Franka Zimmermanna určující. Zažili jsme oslnivý muzikantský dialog, inspirativní shodu sólisty s dirigentem, exkluzivní koncertantní session v duchu concerta grossa, kde sólo je určující a celý martinuovsky vynalézavý ansambl sekunduje. Nejen plným orchestrem, také drobnými sólo vstupy, vše v lahodném a prvotřídním souznění, jak se na Českou filharmonii patří.“

Vladimír Říha / Právo: Rudolfinem zněla světová premiéra skladby Jiřího Gemrota

„Houslový koncert č. 1 Bohuslava Martinů je dílem uvedeným až po smrti skladatele, přesto patří k vrcholům jeho tvorby. Německá super hvězda Frank Peter Zimmermann ho zařadil letos do svého repertoáru a po berlínském uvedení nyní ho zahrál uchvacujícím způsobem i v Praze. Dokonale vystihl dílo náročné tempově i rytmicky, psané autorem ve 30. letech v neoklasickém stylu, kdy sólista musí stále komunikovat s orchestrem až k tempově vražednému finále. Byla to dokonalá smršť, kde však nezapadl jediný tón a ohlas v sále tomu odpovídal.“