AKTUALITY

29
NE
LISTOPAD 2020


Nové CD s houslovými koncerty Martinů v podání Franka Petera Zimmermana, Jakuba Hrůši a Bamberských symfoniků

U vydavatelství BIS Records právě vyšlo nové CD, které je výsledkem společné práce vynikajícího houslisty Franka Petera Zimmermanna, Jakuba Hrůši a Bamberských symfoniků. Společně nahráli oba houslové koncerty Bohuslava Martinů. Zimmermann k nim přidal ještě Sonatu pro sólové housle, Sz. 117 Bély Bartóka.

© Harald Hoffmann / Haenssler Classic

Zimmermann má koncerty Martinů na repertoáru už několik let, oba hrál dokonce s Berlínskou filharmonií. Zajímavé je, že jako první nastudoval Koncert č. 2, H. 293. Ten v Berlíně provedl již v roce 2012 za řízení Marisse Jansonse. Koncert č. 1, H. 226 uvedl tamtéž o 6 let později, v roce 2018, společně s Jakubem Hrůšou – ve stejném roce zazněl tento koncert v jejich podání i v pražském Rudolfinu na abonentních koncertech České filharmonie.

V listopadovém čísle časopisu Strad Frank Peter Zimmermann oba koncerty Martinů popisuje – v tom prvním je podle něj velmi znát vliv neo-klasicismu a Stravinského. Koncert Martinů psal pro houslistu Samuela Duškina, který také slavný Stravinského Koncert in D premiéroval. Zimmermann má na tento Koncert č. 1 speciální vzpomínku – slyšel jej totiž prý už v deseti letech v podání Josefa Suka za doprovodu Václava Neumanna a České filharmonie a už tehdy se mu líbil. Ke druhému koncertu říká Zimmermann toto: "Je to neuvěřitelně romantický koncert, trochu jako verze Dvořákova koncertu pro 20. století s podobnými drobnými kadencemi v první větě. Někdy jako by v něm člověk slyšel kousek koncertu Brucha, tu zase Čajkovského. Koncert č. 2 byl psán pro Mischu Elmana, který byl známý pro svůj krásný vřelý tón. Se zpěvnými melodiemi Martinů to muselo být dokonalé spojení."

Frank Peter Zimmermann si také velmi pochvaloval spolupráci s Jakubem Hrůšou: "Jakub opravdu dokáže z orchestru dostat to nejlepší, je to vynikající muzikant.", řekl pro magazín Strad. Bamberští symfonikové jsou považováni za jeden z nejlepších orchestrů v Německu. V roce 1946 byli mezi jeho zakládajícími členy hudebníci Německé filharmonie v Praze, jež byla po druhé světové válce zrušena. "Toto dědictví je ve zvuku orchestru stále slyšet. Jejich tón je hedvábnější a uvolnenější, než u jiných německých orchestrů.", říká Zimmerman.

 

 

https://www.thestrad.com/current-issue/session-report-american-dreams/11317.article

https://bis.se/performers/zimmermann-frank-peter/martin-violin-concertos-bartok-sonata-for-solo-violin