AKTUALITY

08
SRPEN 2025


Program Bard Music Festival 2025: Martinů and his World


Letošní ročník prestižního amerického Bard Music Festivalu bude poprvé ve své historii věnován tvorbě a životu Bohuslava Martinů!

Jubilejní 35. ročník Bard Music Festivalu, konaný v kampusu Bard College v Annandale-on-Hudson ve státě New York, ponese podtitul Martinů and His World. Dramaturgii festivalu připravili spolu s festivalovým týmem Aleš Březina, ředitel Institutu Bohuslava Martinů, a významný americký muzikolog Michael Beckerman. Na festivalu zazní mnoho Martinů skladeb včetně dvou oper, jedna z nich (první verze Mariken de Nimègue, vydaná v roce 2024) dokonce ve světové premiéře!

Zájemci o festivalové dění přitom nemusí cestovat až do Spojených států – většinu koncertů bude možné zhlédnout prostřednictvím živého přenosu.

Během dvou tematických víkendů – A Musical Mirror of the 20th Century (8.–10. srpna) a Against Uncertainty, Uniformity, Mechanization: Music in the Mid-20th Century (14.–17. srpna) – nabídne festival jedenáct programů s mimořádně pestrým výběrem orchestrálních děl, komorní hudby, duchovní i scénické tvorby Bohuslava Martinů. Vedle známých opusů jako Symfonie č. 2, Památník Lidicím, Polní mše nebo Houslový koncert č. 2 zazní i méně uváděná díla, například experimentální Fantasie pro těremin, poetická kantáta Hora tří světel či pozdní Nonet č. 2.

Festival klade důraz na širší kulturní kontext Martinů. V rámci doprovodného programu proběhnou panelové diskuse o politických a estetických otázkách Martinů doby, jeho postavení v moderní hudbě i o jeho odkazu. Vrcholnými momenty festivalu budou dvě operní inscenace: slavná Juliette a světová premiéra první verze rané opery Mariken de Nimègue.

Festival doprovází i vydání anglicky psané monografie Martinů and His World (The University of Chicago Press, eds. Aleš Březina a Michael Beckerman), která přináší nový pohled na skladatelovo dílo i osudy ve světle současného mezinárodního bádání. Více informací: https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/M/bo258537662.html

První víkend: A Musical Mirror of the 20th Century
8. – 10. srpen

Druhý víkend: Against Uncertainty, Uniformity, Mechanization: Music in the Mid-20th Century
14. – 17. srpen

Můžete si rovněž poslechnout rozhovor s prezidentem festivalu Leonem Botsteinem: https://www.martinu.cz/…25/

Pro více informací navštivte web festivalu: https://fishercenter.bard.edu/what-we-do/bard-music-festival/

Vstupenky možné zakoupit zde: https://tickets.fishercenter.bard.edu/3454/3435

Festival nabízí slevu 20 % při návštěvě tří a více programů – více informaci: https://tickets.fishercenter.bard.edu/components/precart?p=536870912&promo=26780

Na jednotlivé koncerty je možné si zarezervovat livestream – více informací: https://tickets.fishercenter.bard.edu/3431/3447



Hlavní program: 

První víkend:

První program: The Peripatetic Career

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Dvojkoncert, H271 (1938)

Klavírní kvartet č. 1, H287 (1942) 

Symfonie č. 2, H295 (1943)

Fantasie pro těremin, H301 (1944)

Petrklíč, H348 (1954)                                                                                                                               

První panel

Why Martinů: Understanding Classical Music, Past and Future

Vstup volný.

 

Druhý program: The Emigree in Paris

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Smyčcové trio č. 1, H136 (1923)  

Sonáta pro flétnu, H306 (1945)                                                                            

Duo pro housle a violoncello č. 1, H157 (1927)                                              

Josef Suk (1874–1935)                     

Klavírní kvartet č. 1 a moll, Op. 1 (1891)                                

Maurice Ravel (1875–1937)            

Houslová sonata č. 2 G dur (1927)                                           

 

Třetí program: Music and Freedom

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Památník Lidicím, H296 (1943)      

Symfonie č. 6 (Fantaisies symphoniques), H343 (1951–53)

Klavírní koncert č. 4, “Incantation,” H358 (1956)                        

Erwin Schulhoff (1894–1942)

Symfonie č. 2 (1932)

Rudolf Firkušný (1912–94)  

Piano Concertino (1929)                                                                                      

 

Čtvrtý program: The Search for a Distinctive Voice

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Les Rondes, H200 (1930)      

Smyčcový kvartet č. 7, “Concerto da camera,” H314 (1947)

Pátý den páté luny, H318 (1948)                

Variace na slovenskou lidovou píseň, H378 (1959)                                                        

Vítězslava Kaprálová (1915–40)

Smyčcový kvartet č. 1, Op. 8 (1935)                                        

 

Pátý program: New Shores: Influences and Contexts

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Kuchyňská revue, H161 (1927)                                                      

Koncert pro cembalo, H246 (1935)              

Tre ricercari, H267 (1938)    

Sonáta pro klavír č. 1, H350 (1954)                            

Arthur Honegger (1892–1955)        

Concerto da Camera, H196 (1948)                        

Aaron Copland (1900–90)                                       

Sextet (1937)

 

Druhý víkend: Against Uncertainty, Uniformity, Mechanization: Music in the Mid-20th Century

Šestý program: The Spiritual Quest

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Hora tří světel, H349 (1954) 

Vigilie, H382 (1959)

Antonín Dvořák (1841–1904)                     

Ze mše D dur, Op. 86 (1887)

Leoš Janáček (1854–1928)       

Veni Sancte Spiritus (ca. 1903)                                                       

Constitues eos principes (1903)

Ave Maria (1904) 

Postludium, z Glagolské mše (1926)

Petr Eben (1929–2007)        

Finale, z Musica dominicalis (1958)

 

Sedmý program: Myth, Faith, and Folklore

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Mariken de Nimègue, H236/2 I (1933–34)  

Polní mše, H279 (1946) 

Zbojnické písně, H361 (1957)                                                                        

 

Druhý panel:

Music and Politics: From the Habsburg Empire to Contemporary Populism and Autocracy

Vstup volný.

 

Osmý program: Martinů and the Craft of Composition

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Duo č. 1, “Tři Madrigaly,” H313 (1947)                         

Sonata pro violoncello č. 3, H340 (1952)                                               

Nonet č. 2, H374 (1959)                                                                                      

David Diamond (1915–2005)

Kvintet (1937)                                                                                              

Karel Husa (1921–2016)

Slovenské evokace pro klarinet, violu a violoncello (1951)                    

 

Devátý program: Renewing the Public Power of Tradition

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Houslový koncert č. 2, H293 (1943)   

Epos o Gilgamešovi, H351 (1955)           

Jan Novák (1921–84)

Ignis pro Jana Palacha (1969)

 

Desátý program: Martinů’s Legacy

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Tři české tance, H154 (1926) 

Písničky na jednu stránku, H294 (1943) 

Písničky na dvě stránky, H302 (1944)              

Joan Tower (b. 1938)

Petroushskates (1980)

Kryštof Mařatka (b. 1972)

Báchorky (2016)

Díla od Jaroslava Ježka (1906–42), Franka Zappy (1940–93), and Ivy Bittové (b. 1958)

 

Jedenáctý program: The Opera of Dreams: Martinů’s Juliette

Bohuslav Martinů (1890–1959)

Juliette, H253 (1937)