PÁ
Bard Music Festival | Program Seven | Faith and Folklore
Druhý večer festivalu, věnovaný výhradně dílu Bohuslava Martinů, začíná jedním z jeho nejvýznamnějších sborových děl. Polní mše, kantáta v češtině, napsaná na počest československých dobrovolníků bojujících ve francouzské armádě, vedla k tomu, že byl Martinů nacisty zařazen na černou listinu. Dílo je postaveno na textech Jiřího Muchy, úryvcích z české lidové poezie, žalmů a liturgie. Jako silně protiválečný protest předznamenává pozdější díla jako War Requiem Benjamina Brittena či MASS Leonarda Bernsteina.
Lidová poezie je také základem Zbojnických písní, v nichž Martinů využívá moravské příběhy o feudálním útlaku jako nepřímý komentář k sovětské invazi do Maďarska.
Program uzavírá světová premiéra původní francouzské verze Martinů jednoaktové opery Mariken de Nimègue. Ta je založena na středověké nizozemské miráklové hře a je známější v pozdější české verzi, za kterou Martinů obdržel státní cenu za skladbu. Původní verze s francouzským libretem Henriho Ghéona se liší instrumentací a obsahuje rozsáhlý hudební materiál, který dosud nebyl publikován ani uveden.
Program:
18:00 – Předkoncertní přednáška: Michael Beckerman a Aleš Březina
19:00 – Koncert: Anna Thompson (soprán), Tyler Duncan (baryton), Bhavesh Patel (vypravěč – Mariken de Nimègue), Bard Festival Chorale (sbormistr James Bagwell), The Orchestra Now (dirigent James Bagwell) a další
Bohuslav Martinů (1890–1959):
Polní mše, H279 (1946)
Zbojnické písně, H361 (1957)
Mariken de Nimègue, H236/2 I (1933–34)
Vstupenky: https://tickets.fishercenter.bard.edu/3454/3443
Livestream: https://tickets.fishercenter.bard.edu/3431/3450