AKTUALITY

07
ČT
ÚNOR 2019


Supraphon vydává nové album písní Bohuslava Martinů

Supraphon vydává 8. února novou nahrávku skladeb Bohuslava Martinů: Písničky na jednu stránku, H 294, Písničky na dvě stránky, H 302, Nové slovenské písně, H 126 a Nový špalíček, H 288 v podání světově proslulé sopranistky Martiny Jankové, barytonisty Tomáše Krále a klavíristy Ivo Kahánka. Nahrávky si už všiml Český rozhlas Vltava, který ji označil jako Album dne.

Lidové písně jsou patrně jedním ze dvou nejsilnějších pramenů inspirace, z nichž vyrůstá celé dílo Bohuslava Martinů. Rozsáhlou Sušilovu sbírku moravských lidových písní s sebou skladatel vozil na všech cestách. Právě z této sbírky pochází většina lidových textů Písniček na jednu a na dvě stránky a Nového špalíčku. Stejně jako Dvořák ve svých Moravských dvojzpěvech tady Martinů zkomponoval vlastní nápěvy a doprovod; hluboká inspirace lidovou hudbou, její rytmikou, melodikou i harmonickými postupy je v nich ovšem nepřeslechnutelná.

Trojice renomovaných interpretů Martina Janková (soprán), Tomáš Král (baryton) a Ivo Kahánek (klavír) přichází s nahrávkou, jež dává vyniknout křehké kráse těchto písní. Sopranistka Martina Janková k nové nahrávce poznamenala: „Obsáhnout na malé ploše každou píseň, to je to, co mě nesmírně naplňuje. To je podobné jako u Janáčka. V jedné krátké písni je vyjádřen celý lidský osud. Jsou to miniatury, ve kterých je vyjádřena celá substance lidského života. Je v tom nadhled a zároveň syntéza, které jsou pro mě nesmírně důležité.“

Foto: Petra Hajská

"Martina Janková nechává do svého příjemného hlasu proniknout lehké chvění, Tomáš Král zpívá s obdivuhodnou hladkou lehkostí. Ani jeden se neuchyluje k manýrám, ani jeden se nenechá strhnout k přehánění dikce. Pohybují se v tišší dynamice, tak, jak by to dokázal málokterý jiný pěvec, přistupují k textům i k melodiím prostě a oproštěně, ale v žádném případě ne nezajímavě, ploše nebo bezbarvě. Je jasné, že za zdánlivou samozřejmostí je velká příprava, že zdrženlivost není zadarmo a že by uměli i přidat. Zvolili opravdu intimní přístup. (…) Za samostatnou zmínku samozřejmě stojí klavírní doprovod Ivo Kahánka. Dopodrobna propracovaný, samozřejmě že ani pro klavír nejsou miniaturní rozměry ničím snadným. Je potřeba v pár akordech několikrát proměnit náladu a náboj, je potřeba udržet poezii, ale nevytratit se, zpěv podporovat a doplňovat, ale o co je neokázalejší, o to méně prostoru pianistovi pro jeho kouzla zbývá… Ivo Kahánek se zhostil jemných nuancí, akcentů i přesně odvažovaných způsobů tvoření tónu svrchovaně," hodnotí nahrávku Petr Veber, který ji zároveň vybral jako Album dne na Českém rozhlasu Vltava

Písně vznikly počátkem 40. let v americkém exilu, uprostřed 2. světové války, a představovaly pro Bohuslava Martinů a jeho krajany spojení s domovem. Jan Masaryk tyto písně často uváděl se sólistkou MET sopranistkou Jarmilou Novotnou. Ve své výrazové úspornosti a oproštěnosti jsou tyto tři písňové cykly jedním z klíčů k celému pozdnímu dílu Bohuslava Martinů. Sbírka Nových slovenských písní představuje v tvorbě Martinů unikátní případ; sám je posbíral během svého pobytu na Slovensku v roce 1920 a následně k nim zkomponoval klavírní doprovody.

Objednat album si můžete na stránkách Supraphonu.