AKTUALITY

02
ÚT
ČERVENEC 2019


Brněnské Hry o Marii na Smetanově Litomyšli

Na dnešní večer zařadil Mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl na svůj program operní dílo Hry o Marii Bohuslava Martinů. Opera bude uvedena v úspěšné inscenaci Národního divadla Brno, které před týdnem na festivalu představilo již Janáčkovu operu Příhody lišky Bystroušky. Představení proběhne na zámeckém nádvoří od 21.30. 

Opera Hry o Marii, dokončená Bohuslavem Martinů v roce 1934, se skládá ze čtyř příběhů čerpaných z lidových námětů a textů (Panny moudré a panny pošetilé, Mariken z Nimègue, Narození Páně a Sestra Paskalina). Opera měla světovou premiéru před 81 lety v Brně v dnešním Mahenově divadle pod taktovkou Antonína Balatky a v režii Rudolfa Waltera. Za operu získal Martinů státní cenu, která pro něj znamenala do té doby nejvýznačnější ocenění jeho práce. 

Režisér a umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman přenesl v roce 2015 do Brna inscenaci, která byla uvedena v Praze již v roce 2009, zde se hudebního nastudování a taktovky místo Jiřího Bělohlávka ujal Jakub Klecker. „Čtyři odlišné příběhy, které fungují velmi dobře jednotlivě, avšak jako celek tvoří nesmírně vzácný operní tvar. Rozsáhlé sborové plochy střídají symfonické pasáže samotného orchestru doplněný o balet. Pro mě osobně je každé uvedení tohoto operního mystéria vzácné, zažívám na dirigentském stupínku něco nepopsatelného, duchovního a povznášejícího,“ říká dirigent Jakub Klecker v rozhovoru pro web KlasikaPlus.cz

Více o dnešním představení naleznete zde.

Gesamtkunstwerk Jiřího Heřmana. Hry o Marii z Brna slavily v Litomyšli zasloužený úspěch
Jiří Fuchs / KlasikaPlus.cz

"Představení Her o Marii je fascinující svým hudebním nastudováním, úžasným režijním a choreografickým uchopením. Ostatně fakt, že se moderní operní dílo udrží tak dlouho na repertoáru v dnešní době, která na rozdíl od nedávné minulosti kmenový repertoár ani nechce, je nesmírně obdivuhodné! Inscenačně se jedná o vzor skutečně moderní režie bez zbytečných nelogických transformací a vsuvek. Je to ale tak prosté - Čapkova proslulá služba uměleckému dílu, jak ji líčí u skladatele Foltýna. Nevidět sebe v umění, ale umění v sobě. V tom je zásadní úspěch až triumf této nádherné inscenace. (...) Brněnská inscenace Her o Marii by patrně Martinů jako skladatele velmi uspokojila."