NE
Opera Juliette ve frankfurtské opeře, premiéra 21.6.2015

Juliette aneb Snář, H 253
21. června 2015, 18:00 - premiéra
25., 27. června, 3., 8. a 13. července 2015, 19:30
Opera Frankfurt, Frankfurt nad Mohanem, Německo
http://www.oper-frankfurt.de/
Florentine Klepper (režisérka), Frankfurtský operní orchestr, Sebastian Weigle (dirigent)
Sólisté: Juanita Lascarro, Kurt Streit a další
RECENZE ze zahraničního tisku:
Frankfurt: Julietta von Bohuslav Martinu. Premiere
Frankfurt: Julietta Bohuslava Martinů. Premiéra
Friedeon Rosén
Der Neue Merker http://www.der-neue-merker.eu/frankfurt-julietta-von-bohuslav-martinu-premiere
CB 3899
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve stručně zmiňuje scénografii asociující kostky domina. Poté jmenuje stylové vlivy, které se promítly do kompozice díla, a popisuje děj opery. Z inscenačního týmu je zmíněna režisérka Florentine Klepper a scénograf Boris Kudlicka, kteří vytvořili již zmíněnou surrealistickou scénu. Popsány jsou také kostýmy Adriane Westerbarky. Hudební nastudování pod vedením dirigenta Sebastiana Weigleho bylo provedeno „s vervou“. Autor zmiňuje také sbormistra Markuse Ehmanna. Jmenuje představitele vedlejších rolí a na závěr se zmiňuje o hlavních úlohách, které ztvárnili Kurt Streit (Michel) a Juanita Lascarro (Julietta).
Der Traum ein Leben: Bohuslav Martinůs „Julietta“ an der Oper Frankfurt
Život-sen: „Julietta“ Bohuslava Martinů v Opeře Frankfurt
Bernd Zegowitz
Mannheimer Morgen
CB 3900
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor zmiňuje hudební vlivy, které se promítají do hudebního díla (Dvořák, Janáček, Stravinskij, impresionismus, jazz...). To vše orchestr pod vedením dirigenta Sebastiana Weigleho zohlednil. Představitel hlavní role Michela Kurt Streit zpíval s velkou intenzitou. Autor následně popisuje děj opery. Režisérka Florentine Klepper spolu se scénografem Borisem Kudlickou dosáhli jednotlivých proměn prostředí jednoduchými přestavbami scény.
Kollektiver Gedächnisverlust
Kolektivní ztráta paměti
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 22. 6. 2015
CB 3901
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve podrobně popisuje proměňující se scénu. Režisérka Florentine Klepper se hojně inspirovala surrealismem 30. let. Ze zpěváků jsou zmíněni představitelé hlavních rolí Kurt Streit (Michel) a Juanita Lascarro (Julietta). Stylové proměny hudby dokázal orchestr pod vedením dirigenta Sebastiana Weigleho dobře zohlednit.
„Julietta“ von Bohuslav Martinu an der Oper Frankfurt: Welt ohne Gedächtnis
„Julietta“ Bohuslava Martinů v Opeře Frankfurt: Svět bez paměti
Wolf Dieter Peter
„Kultur heute“, Deutschlandfunk, 22. 6. 2015 http://www.deutschlandfunk.de/julietta-von-bohuslav-martinu-an-der-oper-frankfurt-welt.691.de.html?dram:article_id=323378
CB 3902
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve shrnuje děj opery a její surrealistickou atmosféru. V díle sleduje propojení dobových vědeckých poznatků a uměleckých směrů (Freud a výklad snů, surrealismus, přírodovědné otázky...). V hudbě Martinů je slyšet rozšířená harmonie, zůstává však tonální. Autor recenze v ní slyší ozvuky d’Indyho, Debussyho, Poulenca i Janáčka, což vše Museumsorchester pod vedením dirigenta Sebastiana Weigla zohlednil. Juanita Lascarro byla svůdnou Juliettou, hlas Kurta Streita v roli Michela byl „bravurně-útočný“. Režisérka Florentine Klepper jeho úlohu pojala jako dnešního člověka hledajícího životní štěstí. Autor velmi oceňuje plynulé a sugestivní proměny scény.
Aus der Versenkung
Z propadliště [zapomnění] pozn.: Autor tím míní, že opera byla dlouho opomíjena a nyní je „vzkříšena“
Klaus Kalchschmid
Die deutsche Buehne, 22. 6. 2015 http://www.die-deutsche-buehne.de/Kritiken/Musiktheater/Bohuslav+Martinu+Julietta/Aus+der+Versenkung
CB 3903
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve reflektuje historii uvádění díla. Poté popisuje děj opery po jednotlivých dějstvích. V hudbě Martinů slyší ozvuky Stravinského Svěcení jara, sólo na anglický roh mu připadá „tristanovské“, místy si vzpomene na Bartókův Modrovousův hrad. Scéna (scénograf Boris Kudlicka) je stylizována do 50. let 20. století. Recenze je přínosná mj. podrobným popisem scénografie. Zpěv Kurta Streita (Michel) je lyrický, místy dramatický. Juanita Lascarro (Julietta) má jiskřivý soprán, její postava je stejně tak svůdná jako chladná. Ze zpěváků jsou dále jmenováni Beau Gibson, Boris Grappe, Andreas Bauer a Michael McCown. Autor také velmi chválí hru orchestru pod vedením dirigenta Sebastiana Weigla.
Auf ewig mein Traum
Navždy můj sen
Christiane Franke
Opernmetz http://www.opernnetz.de/seiten/rezensionen/Frankfurt_Julietta_Franke_150621.html
CB 3904
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Režisérka Florentine Klepper pojala inscenaci jako prolínání realistických scenérií, které dohromady tvoří surrealistickou atmosféru na pomezí snu a reality. Orchestr pod vedením dirigenta Sebastiana Weigleho citlivě dokáže odstínit různé atmosféry – komiku, tragiku, grotesku.. .Kurt Streit byl v roli Michela přesvědčivý a jeho hlas zněl výrazně, Režijní záměr prolínání snu a reality byl podpořen proměnlivou scénografií Borise Kudlicky. Juanita Lascarro ztvárnila Juliettu jako ohnivou tmavovlasou Carmen. Závěr článku je věnován informacím o životě B. Martinů a okolnostem vzniku díla.
Von unser aller Traum-Frau: Bohuslav Martinůs selten gespieltes Musikdrama „Juliette“ an der Oper Frankfurt
O vysněné ženě nás všech: Zřídka uváděné hudební drama Bohuslava Martinů „Julietta“ v Opeře Frankfurt
Wolf-Dieter Peter
Neue Musikalische Zeitung http://www.nmz.de/online/von-unser-aller-traum-frau-bohuslav-martinus-selten-gespieltes-musikdrama-juliette-an-der-ope
CB 3905
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor článku se nejprve zabývá okolnostmi vzniku díla. Poté shrnuje děj opery a její surrealistickou atmosféru. V díle sleduje propojení dobových vědeckých poznatků a uměleckých směrů (Freud a výklad snů, surrealismus, přírodovědné otázky...). V hudbě Martinů je slyšet rozšířená harmonie, zůstává však tonální. Autor recenze v ní slyší ozvuky d’Indyho, Debussyho, Poulenca i Janáčka, což vše Museumsorchester pod vedením dirigenta Sebastiana Weigla zohlednil. Juanita Lascarro byla svůdnou Juliettou, hlas Kurta Streita v roli Michela byl „bravurně-útočný“. Režisérka Florentine Klepper jeho úlohu pojala jako dnešního člověka hledajícího životní štěstí. Autor velmi oceňuje plynulé a sugestivní proměny scény.
Auch Ihre Träume überwacht das Zentralbüro
I vaše sny sleduje Ústřední kancelář snů
Eleonore Büning
Frenkfurter Allgemeine Zeitung, 23. 6. 2015
CB 3906
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autorka článku o díle píše jako o triumfální premiéře téměř zapomenuté opery. Nejprve zmiňuje okolnosti vzniku díla. Poté shrnuje děj opery. V hudebním leitmotivu Julietty slyší podobnost s Debussyho Mélisandou.
Surrealistický dej opery autorka přirovnává ke Carrolllově Alence v ‚‘Ríši divů. Ze zpěváků jsou zmíněni Beau Gibson, Boris Grappe, Marta Herman, Maria Pantiukhova, Michael McCown. Juanita Lascarro (Julietta) má temně zabarvený soprán a zdá se, že byla pro roli Julietty předurčena. Hlas Kurta Streita je silný a zářivý. Dirigent Sebastian Weigle vede orchestr spolu se sborem k jednoznačnému hudebnímu triumfu. Režisérka Florentine Klepper a její inscenační tým tak učinili velký krok ve znovuobjevování hudby 20. století.
Die Erinnerung verliert sich im Übersinnlichen
Vzpomínky ztracené v nadpřirozenu
Axel Zibulski
Frankfurter Neue Presse, 23. 6. 2015 http://www.fnp.de/nachrichten/kultur/Die-Erinnerung-verliert-sich-im-Uebersinnlichen;art679,1458865
CB 3907
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor v úvodu článku předesílá, že opera je ve Frankfurtu provedena vůbec poprvé. Dílo bylo inscenováno v německém překladu. Velký prostor v článku má popis scény (scéna a kostýmy Boris Kudlicka), která sleduje režijní záměr (režie Florentine Klepper) a umožňuje plynulé prolínání jednotlivých prostředí, tak jako se plynule proměňuje atmosféra a prolíná se sen a skutečnost v jediném surrealistickém dojmu. Pěvecký part hlavní postavy Michela je dle autora extrémně náročná tenorová role, kterou nicméně Kurt Streit bravurně zvládá. Ze zpěváků jsou dále zmíněni Beau Gibson, Boris Grappe Nina Tarandek Andreas Bauer, Magnus Baldvinsson, Markus Ehmann, Michael McCown a především Juanita Lascarro v úloze Julietty.
Jenseits aller Gewissheiten: Oper Frankfurt zeigt Bohuslav Martinus Traumspiel „Julietta“
Mimo veškeré jistoty: Opera Frankfurt uvádí snový opus Bohuslava Martinů „Julietta“
Axel Zibulski
CB 3908
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor v úvodu článku předesílá, že opera je ve Frankfurtu provedena vůbec poprvé. Proměnlivá scéna (scénograf Boris Kudlicka) sleduje režijní záměr (režie Florentine Klepper) a umožňuje plynulé prolínání jednotlivých prostředí, tak jako se plynule proměňuje atmosféra a prolíná se sen a skutečnost v jediném surrealistickém dojmu.Autor se dále v článku věnuje shrnutí děje opery. Kurt Streit v hlavní úloze Michela zvládá svůj náročný pěvecký part bravurně, Juanita Lascarro v úloze Julietty má temný soprán. Ze zpěváků jsou dále zmíněni Beau Gibson a Boris Grappe. Režisérka ponechává mnoho nevysvětleného na fantazii diváků. Opera je uváděna v německém překladu.
Oper Frankfurt zeigt Bohuslav Martinus Traumspiel „Julietta“
Mimo veškeré jistoty: Opera Frankfurt uvádí snový opus Bohuslava Martinů „Julietta“
Axel Zibulski
Wiesbadener Kurier und Allgemeine Zeitung Mainz, 23. 6. 2015
http://www.wiesbadener-kurier.de/lokales/kultur/theater/oper-frankfurt-zeigt-bohushlav-martinus-traumspiel-julietta_15681128.htm http://www.allgemeine-zeitung.de/lokales/kultur/theater/oper-frankfurt-zeigt-bohushlav-martinus-traumspiel-julietta_15681128.htm
CB 3909
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor v úvodu článku předesílá, že opera je ve Frankfurtu provedena vůbec poprvé. Proměnlivá scéna (scénograf Boris Kudlicka) sleduje režijní záměr (režie Florentine Klepper) a umožňuje plynulé prolínání jednotlivých prostředí, tak jako se plynule proměňuje atmosféra a prolíná se sen a skutečnost v jediném surrealistickém dojmu.Autor se dále v článku věnuje shrnutí děje opery. Kurt Streit v hlavní úloze Michela zvládá svůj náročný pěvecký part bravurně, Juanita Lascarro v úloze Julietty má temný soprán. Ze zpěváků jsou dále zmíněni Beau Gibson a Boris Grappe. Režisérka ponechává mnoho nevysvětleného na fantazii diváků. Opera je uváděna v německém překladu.
Verstrickt in vergessene Träume: Martinus „Julietta“ in der Oper
Zapleten do zapomenutých snů: Martinů „Julietta“ v Opeře
Josef Becker
Bild, 23. 6. 2015
CB 3910
Krátká „recenze“ na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor je nespokojen především s délkou trvání představení. Hudba B. Martinů mu byla nesrozumitelnou. Proto představení hodnotí jako „ucházející“, nicméně jeho celkový dojem se spíše než prolínání reality a snu blíží noční můře.
Nach der verlorenen Liebe sucht man im Traumbüro: Florentine Klepper und Sebastian Weigle zur Frankfurter Erstaufführung von Bohuslav Martinů’s Oper „Julietta“
V Ústřední kanceláři snů se pátrá po ztracené lásce: Florentine Klepper a Sebastian Weigle k frankfurtské premiéře opery Bohuslava Martinů „Julietta“
Guido Holze
Frankfurter Allgemeine Rhein-Main-Zeitung, 20. 6. 2015
CB 3911
Článek reflektuje komentáře režisérky Florentine Klepper a dirigenta Sebastiana Weigleho k uvedení opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253 (premiéra v sobotu 21. 6. 2015) ve frankfurtské opeře.
Vielseitig
Různé
Frankfurter Rundschau Freizeit, 20./21. 6. 2015
CB 3912
Krátká zpráva doprovázející fotografii informuje o uvedení opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253 (premiéra v sobotu 21. 6. 2015) ve frankfurtské opeře.
„Ich sage Sängern schon, wenn ich mal was hören muss“: Dirigent Sebastian Weigle über die Probenarbeit, über den laufenden Frankfurter „Rosenkavalier“, die bevorstehende „Julietta“ und die Mysterien nach der Premiere
„Zpěvákům už říkám, když od nich něco potřebuji slyšet“: Dirigent Sebastian Weigle o procesu zkoušení, o právě probíhající inscenaci „Růžového kavalíra“ ve Frankfurtu, o nadcházející inscenaci „Julietty“ a o záhadách po premiéře
Judith von Sternburg
Frankfurter Rundschau, 19. 6. 2015
CB 3913
Rozhovor s dirigentem Sebastianem Weiglem o inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která měla v sobotu 21. 6. 2015 premiéru ve frankfurtské opeře. Součástí článku jsou také stručné medailonky dirigenta a B. Martinů a dále upoutávka na další uvedení děl B. Martinů ve Frankfurtu.
Ist alles nur ein Traum?: Das Saison-Finale an der Oper Frankfurt ist dem Komponisten Bohuslav Martinů gewidmet
Je všechno pouhý sen?: Závěr sezóny v Opeře Frankfurt je věnován skladateli Bohuslavu Martinů
Birgit Popp
Frankfurter Neue Presse, 19. 6. 2015
CB 3914
Článek shrnuje červnové hudební události ve Frankfurtu nad Mohanem, věnované hudbě B. Martinů. Autorka mj. připomíná celkový rozsah díla B. Martinů a životní osudy skladatele. Jednou z příležitostí k seznámení s jeho tvorbou a životem je uvedení opery Julietta aneb Snář, H 253 ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015), další akce se pak konají 23. a 29. června. Druhá část článku se věnuje přímo zmíněné inscenaci opery Julietta. Ze zpěváků jsou zmíněni Kurt Streit (Michel) a Juanita Lascarro (Julietta). Autorka shrnuje námět opery. Je citován komentář dirigenta Sebastiana Weigleho.
Auf der Suche nach der Traumfrau: Florentine Klepper inszeniert an der Oper Frankfurt Bohuslav Martinus selten aufgeführtes Werk „Julietta“
Hledání ženy snů: Florentine Klepper v Opeře Frankfurt inscenuje zřídka uváděné dílo Bohuslava Martinů „Julietta“
Klaus Ackermann
Offenbach-Post, 18. 6. 2015
CB 3915
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve shrnuje námět opery. Inscenační záměr režisérky Florentina Klepper sleduje princip prolínání snu a reality a nechává na divákovi, aby sám posoudil různé možnosti nazírání. Autor dále zmiňuje profesionální dráhu režisérky Florentine Klepper.
Und ewig lockt die Traum-Frau: Florentine Kleppers Frankfurter „Julietta“-Inszenierung
A žena snů stále vábí: Frankfurtská inscenace „Julietty“ Florentine Klepper
Klaus Ackermann
Offenbach-Post, 23. 6. 2015 http://www.op-online.de/region/frankfurt/florentine-klepper-inszeniert-julietta-frankfurt-5157066.html
CB 3916
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Dílo je ve Frankfurtu uváděno vůbec poprvé. Inscenační záměr (Florentine Klepper – režie) plynulého prolínání snu a reality je podpořen jak scénou (Boris Kudlicka – scénografie), tak kostýmy (Adriane Westerbarkey) a zároveň hudbou (Museumsorchester pod vedením dirigenta Sebastiana Weigleho). Ütržkovitě je zmíněn námět opery. Ze zpěváků jsou zmíněni Kurt Streit (Michel), Juanita Lascarro (Julietta) a dále Nina Tarandek. Autor v hudbě slyší „tristanovské“ ozvuky (leitmotiv hraný na anglický roh), vlivy impresionismu a jazzu.
Träume auf Bestellung: „Oper extra“ zu Martinůs „Julietta“ in Frankfurt
Sny na objednávku: „Oper extra“ k Martinů „Juliettě“ ve Frankfurtu
Guido Holze
Frankfurter Allgemeine Rhein-Main-Zeitung, 11. 6. 2015
CB 3917
Článek informuje o uvedení opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253 (premiéra v sobotu 21. 6. 2015) ve frankfurtské opeře. Autor shrnuje námět opery, dále stručně zmiňuje životní osudy skladatele a okolnosti vzniku díla. Opera byla představena v pořadu „Oper extra“, kde vystoupila režisérka Florentine Klepper a autorka kostýmů Adriane Westerbarkey. Za klavírního doprovodu Björna Huestegeho provedli vybrané části opery Juanita Lascarro (Julietta), Boris Grappe a Michael McCown.
Herausragendes in der Frankfurter Oper: „Julietta“ an der Oper Frankfurt
Význačná [událost] ve frankfurtské Opeře: „Julietta“ v Opeře Frankfurt
Hans-Klaus Jungheinrich
Frankfurter Rundschau, 23. 6. 2015
CB 3919
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Dle autora jde o význačný a šťastný počin. V úvodu recenze shrnuje téma opery. Do díla se dle něj promítá skladatelův osobní milostný život a postavu Michela chápe jako jeho alter ego. V hudbě slyší ozvuky neoklasicismu i typicky české motivy. Dirigent Sebastian Weigle znovu osvědčil své schopnosti, autor si pochvaluje též úroveň sboru pod vedením sbormistra Markuse Ehmanna. Opera je uvedena s německým překladem libreta, což autor hodnotí jako „drastické“. Dle autora je dramaturgicko-režijní koncepce inscenace (Norbert Abel – dramaturgie, Florentine Klepper – režie, Boris Kudlicka – scéna) postavena na pouhém snu hlavní postavy Michela. Představitel hlavní role Kurt Streit má schopnost vystihnout různé emoce a nálady. Určité pochybnosti má o ztvárnění role Julietty Juanitou Lascarro, nicméně ji přirovnává ke Kim Novakové ve filmu Vertigo. Z dalších zpěváků jsou zmíněni Andreas Bauer a Magnus Baldvinsson.
Fremd ist er eingezogen: „Julietta“, die bedeutendste Oper von Bohuslav Martinů, ist nun auch in Frankfurt zu sehen: musikalisch herausragend, szenisch geglückt
Přišlo z ciziny: „Julietta“, nejvýznamnější opera Bohuslava Martinů, je nyní k vidění i ve Frankfurtu: hudebně vynikající, scénicky úspěšná
Hans-Klaus Jungheinrich
Frankfurter Rundschau, 23. 6. 2015
CB 3918
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Dle autora jde o význačný a šťastný počin. V úvodu recenze shrnuje téma opery. Do díla se dle něj promítá skladatelův osobní milostný život a postavu Michela chápe jako jeho alter ego. V hudbě slyší ozvuky neoklasicismu i typicky české motivy. Dirigent Sebastian Weigle znovu osvědčil své schopnosti, autor si pochvaluje též úroveň sboru pod vedením sbormistra Markuse Ehmanna. Opera je uvedena s německým překladem libreta, což autor hodnotí jako „drastické“. Dle autora je dramaturgicko-režijní koncepce inscenace (Norbert Abel – dramaturgie, Florentine Klepper – režie, Boris Kudlicka – scéna) postavena na pouhém snu hlavní postavy Michela. Představitel hlavní role Kurt Streit má schopnost vystihnout různé emoce a nálady. Určité pochybnosti má o ztvárnění role Julietty Juanitou Lascarro, nicméně ji přirovnává ke Kim Novakové ve filmu Vertigo. Z dalších zpěváků jsou zmíněni Andreas Bauer a Magnus Baldvinsson.
Im Zentralbüro der Träume
Oper Frankfurt zeigt „Julietta“ des tschechischen Komponisten Bohuslav Martinu
Opera Frankfurt uvádí „Juliettu“ českého skladatele Bohuslava Martinů
Bertina Boyens
CB 3920
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autorka nejprve shrnuje námět opery. Scéna (Boris Kudlicka – scénografie) koresponduje s režijní koncepcí (Florentine Klepper – režie) založenou na plynulém prolínání snu a skutečnosti. V hudbě autorka slyší ozvuky Stravinského, Debussyho a Ravela. Kurt Streit v úloze Michela byl podle ní zářivým bodem večera. Juanita Lascarro v roli Julietty vedle něj působila poněkud vybledleji. Z dalších zpěváků jsou zmíněni Beau Gibson, Boris Grappe, Nina Tarandek a Michael McCown. Pochvalně je hodnocena také hra orchestru pod vedením dirigenta Sebastiana Weigleho. Představení bylo oceněno vřelým potleskem.
Bohuslav Martinůs Traum-Oper „Julietta“ in Frankfurt: Und ab und an ein bunter Papagei
Snová opera „Julietta“ Bohuslava Martinů ve Frankfurtu: A tu a tam barevný papoušek
Christian Wildhagen
Neue Zürcher Zeitung, 17. 7. 2015 http://www.nzz.ch/feuilleton/buehne/und-ab-und-an-ein-bunter-papagei-1.18581028
CB 3953
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015) a dále na inscenaci tří jednoaktových oper B. Martinů, Slzy nože, H 169, Veselohra na mostě, H 247 a Dvakrát Alexandr, H 255, kterou Opera Frankfurt uvedla pod souhrnným názvem Drei Einakter (premiéra 4. 7. 2015 v Bockenheimer Depot). V souvislosti s operou Julietta autor nejprve zmiňuje stylové vlivy a okolnosti vzniku díla. Také reflektuje historii uvádění opery. Poté popisuje děj jednotlivých jednoaktových oper spolu s inscenačním záměrem (Beate Baron – režie) a scénografií (Yassu Yabara – scéna, Gwendolyn Jenkins – kostýmy) a pěvecké výkony představitelů jednotlivých rolí (Simon Bode, Katharina Magiera, Thomas Faulkner, Sebastian Geyer, Maren Favela, Elizabeth Reiter, Anna Ryberg). Porovnává také vedení orchestru v obou inscenacích (Julietta – Sebeastian Weigle, Drei Einakter – Nikolai Petersen). Následně se vrací k popisu myšlenkového námětu a děje opery Julietta a komentuje inscenační záměr režisérky Florentine Klepper. Jmenuje také představitele jednotlivých rolí (Kurt Streit, Juanita Lascarro, Michael McCown). V závěru článku se autor obecně pozastavuje nad dramaturgickým plánem frankfurtské opery, zařazujícím díla B. Martinů, a klade si otázku, zda tato surrealismem prodchnutá díla mají i dnešnímu publiku co říci a zda se nejedná pouze o „l’art pour l’art“.
In der Behörde für Träume: Eine Entdeckung: Frankfurt holt Martinůs surreale Oper „Julietta“ aus der Mottenkiste
Na úřadě pro sny: Odhalení: Frankfurt vybalil Martinů surrealistickou operu „Julietta“ z naftalínu
Stefan Michalzik
Hessische-Niedersächsische Allgemeine Kassel, 25. 6. 2015
CB 3954
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor upozorňuje, že v uplynulé divadelní sezóně byla hudbě B. Martinů věnována větší pozornost. V hudební složce skladatel dosahuje hranic tonality, je slyšet inspirace Debussym a Stravinským. Autor dále popisuje námět a děj opery. Zmiňuje inscenační záměr režisérky Florentine Klepper a scénografii Borise Kudlicky. Stručně komentuje pěvecký výkon představitelů hlavních rolí (Kurt Streit, Juanita Lascarro). Orchestr pod vedením dirigenta Sebastiana Weigla zněl komorně a jemně. Tato šťastně zvolená a realizovaná inscenace ukazuje na dobrou schopnost dramaturgů frankfurtské opery nalézat ukryté poklady operního repertoáru.
Michel ist ausweglos in seiner Traumwelt gefangen: Martinus surreale Oper „Julietta“ erlebt ihre Frankfurter Erstaufführung und stellt große Anforderungen an Kurt Streit und das Publikum
Michel je beznadějně uvězněn ve svém snovém světě: Martinů surrealistická opera „Julietta“ si odbyla svou frankfurtskou premiéru a klade vysoké nároky na Kurta Streita a publikum
Lars-Erik Gerth
Hanauer Anzeiger, 1. 7. 2015
CB 3955
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve shrnuje historii uvádění díla, zvláště po jeho „znovuobjevení“ na Bregenzer Festspiele v roce 2002. Dále podrobněji popisuje námět a děj opery po jednotlivých dějstvích a inscenační záměr režisérky Florentine Klepper, scénografii Borise Kudlicky a kostýmy Adriane Westerbarkey. Podrobně také komentuje pěvecký výkon představitelů hlavních rolí (Kurt Streit, Juanita Lascarro). V hudbě B. Martinů slyší autor ozvuky Debussyho, Wagnera i Bacha. Dílo je prodchnuto kafkovskou atmosférou, surrealismem a freudovskými motivy. Pozitivně je hodnocen orchestr pod vedením dirigenta Sebastiana Weigla a rovněž sbor pod vedením Markuse Ehmanna.
Bohuslav Martinu: Julietta
Bohuslav Martinů: Julietta
Michael Demel
Der Opernfreund, 6/2015 http://www.deropernfreund.de/opernhaus-np-6.html
CB 3956
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve shrnuje historii uvádění díla, zvláště po jeho „znovuobjevení“ na Bregenzer Festspiele v roce 2002. Dále podrobněji popisuje námět a děj opery po jednotlivých dějstvích a inscenační záměr režisérky Florentine Klepper, scénografii Borise Kudlicky a kostýmy Adriane Westerbarkey. Dílo je prodchnuto kafkovskou atmosférou a surrealismem. V hudbě B. Martinů slyší autor ozvuky impresionismu, Janáčka a jazzu. Pozitivně je hodnocen orchestr pod vedením dirigenta Sebastiana Weigla a rovněž sbor pod vedením Markuse Ehmanna. Autor také podrobně komentuje pěvecký výkon představitelů jednotlivých rolí (Kurt Streit, Juanita Lascarro, Beau Gibson, Boris Grappe, Andreas Bauer, Michael McCown, Magnus Baldvinsson, Nina Tarandek, Judita Nagyová, Marta Herman a Maria Pantiukhova). Dramaturgové frankfurtské opery mají dobrou schopnost nalézat ukryté poklady operního repertoáru.
Frankfurt: Julietta von Bohuslav Martinu – ein großer Opernabend
Frankfurt: Julietta Bohuslava Martinů – velký operní večer
Udo Pacolt
Der Neue Merker, 9. 7. 2015 http://www.der-neue-merker.eu/frankfurt-julietta-von-bohuslav-martinu-ein-grosser-opernabend
CB 3957
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve shrnuje historii uvádění díla, zvláště po jeho „znovuobjevení“ na Bregenzer Festspiele v roce 2002. Dále podrobněji popisuje námět a děj opery po jednotlivých dějstvích a inscenační záměr režisérky Florentine Klepper, scénografii Borise Kudlicky a kostýmy Adriane Westerbarkey. Dílo je prodchnuto kafkovskou atmosférou a surrealismem. V hudbě B. Martinů slyší autor ozvuky impresionismu, Janáčka a jazzu. Pozitivně je hodnocen orchestr pod vedením dirigenta Sebastiana Weigla a rovněž sbor pod vedením Markuse Ehmanna. Autor také podrobně komentuje pěvecký výkon představitelů jednotlivých rolí (Kurt Streit, Juanita Lascarro, Beau Gibson, Boris Grappe, Andreas Bauer, Michael McCown, Magnus Baldvinsson, Nina Tarandek, Judita Nagyová, Marta Herman a Maria Pantiukhova). Dramaturgové frankfurtské opery mají dobrou schopnost nalézat ukryté poklady operního repertoáru.
Oper Frankfurt – Bohuslav Martinů’s Julietta – Juanita Lascarro & Kurt Streit; directed by Florentine Klepper; conducted by Sebastian Weigle
Opera Frankfurt – Julietta Bohuslava Martinů – Juanita Lascarro a Kurt Streit; režíruje Florentine Klepper; diriguje Sebastian Weigle
Alexander Campbell
Classicsource, 6/2015 http://www.classicalsource.com/db_control/db_concert_review.php?id=12936
CB 3958
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor nejprve zmiňuje okolnosti vzniku díla a také další operní tvorbu B. Martinů. Poté podrobněji popisuje děj opery, inscenační záměr režisérky Florentine Klepper a scénu (scénografie – Boris Kudlicka, kostýmy – Adriane Westerbarkey, light-design – Jan Hartmann). Připomíná, že dílo bylo uvedeno v novém německém překladu (Dietfried Bernet). Poté se podrobněji zmiňuje o představitelích jednotlivých rolí (Kurt Streit, Juanita Lascarro, Beau Gibson, Boris Grappe, Andreas Bauer, Nina Tarandek, Magnus Baldvinsson, Michael McCown, Judita Nagyová, Marta Herman, Maria Pantiukhova). Pochvalně se též vyjadřuje o sboru pod vedením Markuse Ehmanna a o hře orchestru pod vedením dirigenta Sebastiana Weigla.
Der Triumph des Absurden: Bohuslav Martinůs „Julietta“ an der Oper Frankfurt
Triumf absurdity: „Julietta“ Bohuslava Martinů v Opeře Frankfurt
Werner Häußner
Revierpassagen, 7/2015 http://www.revierpassagen.de/31304/der-triumph-des-absurden-bohuslav-martinus-julietta-an-der-oper-frankfurt/20150704_1820
CB 3959
Recenze na inscenaci opery B. Martinů Julietta aneb Snář, H 253, která byla uvedena ve frankfurtské opeře (premiéra v neděli 21. 6. 2015). Autor se nejprve podrobněji pouští do interpretace hlavních myšlenek díla, mj. skrze Descartesovu a Derridovu filozofii. Poté shrnuje historii uvádění díla na operních scénách. Následně popisuje inscenační záměr režisérky Florentine Klepper a scénu (scénografie – Boris Kudlicka, kostýmy – Adriane Westerbarkey, light-design – Jan Hartmann). Ve druhé části článku se autor podrobněji zmiňuje o představitelích jednotlivých rolí. Závěr článku je věnován hudební složce inscenace. V hudbě autor slyší ozvuky Pucciniho, Stravinského, Debussyho, Skrjabina, Satieho, Milhauda či d’Indyho a českého folklóru. Pozitivně je hodnoceno vedení orchestru dirigentem Sebastianem Weiglem. Autor článku navrhuje frankfurtské operní dramaturgii napříště zařadit další operu B. Martinů, např. Tři přání.