AKTUALITY

23
ST
LISTOPAD 2016


Svatební košile v Brně: Světová premiéra kritické edice díla

Dnes a zítra zazní v Janáčkově divadle v Brně světová premiéra kritické edice skladby Svatební košile, H 214 I A ze Souborného kritického vydání díla Bohuslava Martinů. Dosud veřejnosti nepřístupný svazek editora Paula Wingfielda připravovaný ve spolupráci s nakladatelstvím Bärenreiter obsahuje kromě Svatebních košil také skladbu Polní mše, H 279. Ze Souborného vydání díla Bohuslava Martinů vyšly zatím tři svazky (Epos o Gilgamešovi, Symfonie č. 4 a Komorní hudba pro 6 - 9 nástrojů), které začínají získávat uplatnění v praxi na koncertních pódiích a probouzejí zájem odborné veřejnosti. Při této příležitosti přinášíme exkluzivní rozhovor s talentovaným Jiřím Rožněm, který bude Filharmonii Brno v těchto dnech dirigovat. 

Filharmonie Brno

Představení:

23. listopadu 2016, 19:30
24. listopadu 2016, 19:30
Český filharmonický sbor Brno, Petr Fiala (sbormistr), Filharmonie Brno, Jiří Rožeň (dirigent), Adriana Kohútková (soprán), Peter Berger (tenor), Jozef Benci (bas)

Jiří Rožeň © Ilona Sochorová

Jaký máte vztah k Bohuslavu Martinů? Kdy jste se setkal s jeho hudbou poprvé?

Jiří Rožeň: Hudba Bohuslava Martinů je mi velice blízká - jeho vřelou melodikou, typickými harmoniemi a orchestrálními barvami. 
Pamatuji se, že jsme jeho skladby zpívali ve sboru. Také jsem jeho symfonie a další skladby slýchával na koncertech České filharmonie. Můj nejsilnější zážitek byl, když jsem poprvé slyšel Polní mši, která je jednou z mých nejoblíbenějších skladeb vůbec.

Jak se těšíte na spolupráci s Filharmonií Brno, se kterou provedete světovou premiéru kritické edice Svatebních košil?

Jiří Rožeň: Na spolupráci se těším velmi. V Brně jsem zatím nedirigoval a navíc nás čeká společně objevování repertoáru, který se hraje jen velice zřídka, ale věřím, že bude pro posluchače moc zajímavý. Vedle skladby Martinů zazní klavírní koncert Ferruccia Busoniho, který je jedním z nejtěžších a nejdelších koncertů vůbec.

Před půl rokem jste debutoval na Pražském jaru, shodou okolností i s Martinů skladbou Sinfonietta La Jolla. Jak byste tento zážitek zpětně hodnotil?

Jiří Rožeň: Zážitek to pro mě byl zcela mimořádný. Možnost vystoupit na festivalu s takovou tradicí je poctou pro každého dirigenta. Jsem také velice rád, že jsem mohl vybrat repertoár a zrovna La Jolla pro mě byla jasnou volbou.

Prozradíte nám, co plánujete profesně do budoucna?

Jiří Rožeň: Hned začátkem příštího roku budu mít možnost vystoupit na edukativních koncertech České filharmonie, na což se velice těším. Čekají mě také koncerty s Karlovarským symfonickým orchestrem, Symfonickým orchestrem slovenského rozhlasu, Janáčkovou filharmonií Ostrava, SOČRem. Dalé také vystoupení na festivalu Allegretto Žilina, Janáčkově Máji a koncerty s Wiener Concert-Verein ve Vídni a v Kolíně nad Rýnem.