AKTUALITY

13
ČT
DUBEN 2017


Balet Sinfonietta Giocosa v New Yorku

Taneční soubor Scottish Ballet představí ve dnech 11. - 16. dubna v New Yorku v Joyce Theatre tři choreogafie, z nichž jednou je balet uměleckého ředitele Scottish Ballet Christophera Hampsona “Sinfonietta Giocosa” s hudbou Bohuslava Martinů, jehož skladba měla v New Yorku premiéru v Carnegie Hall před 75 lety. 

Hampson dílo původně vytvořil v roce 2006 pro Atlanta Ballet , o rok později jej nastudoval English National Ballet. Při příležitosti návštěvy Prahy poskytnul v roce 2008 rozhovor do časopisu Martinů Revue, který si v nezkrácené verzi můžete připomenout zde

(…)
Zaujal vás na této skladbě její neoklasicistní charakter? 

Ano, rád popisuji tuto hudbu jako podobnou Bachovi, ale pohybující se trochu na hraně a neustále vás překvapující. Neoklasicismus se skvěle hodí k baletu, jelikož má určitou formálnost. Dalším charakteristickým rysem hudby Martinů, ke kterému cítím zvláštní slabost, je jeho hra s rytmem. Například se Sinfoniettou jsem se prvně seznámil prostřednictvím nahrávky. Poslouchal jsem ji stále dokola a byl jsem opravdu unesen gradací první věty – vrstvení stejného tématu na sebe, ale vždy o půl doby později nebo úplně mimo těžkou dobu. Takže pro mě bylo pak velkým překvapením, když jsem viděl noty a zjistil, že je tato skladba napsaná ve stejném metru! Je tak jednoduchá a přesto napsaná úplně mimo rytmus. Jeden z mých tanečníků popsal efekt té hudby jako kdyby seděl na okraji židle, kterou někdo neustále naklání a není jasné, kdy z té židle spadne.

Christopher Hampson

Některé pozdější skladby Martinů jsou vcelku pozoruhodné z vizuálního pohledu: většinou jsou napsané zcela bez taktových čar, často se stále se střídajícím metrem. Uvažoval byste o práci na takovémto díle? 

Ano, samozřejmě. Podstatné je, co chce skladatel vyjádřit spíše než to, jak to vyjadřuje notovým zápisem. Zpočátku bych si asi vybíral rytmicky přehlednější   díla, ale nyní mám takovou vášeň pro hudbu Martinů, že cítím, že bych mohl choreografovat cokoliv, co napsal. (…)

Představení:
11. dubna 2017, 19:30
12. dubna 2017, 19:30
13. dubna 2017, 20:00
14. dubna 2017, 20:00
15. dubna 2017, 14:00 a 20:00
16. dubna 2017, 14:00