LIDÉ V INSTITUTU



ŘEDITEL


Mgr. Aleš Březina, Ph.D.,
ředitel, muzikolog ▼
Mgr. Aleš Březina, Ph.D.

 

Dosažené vzdělání

2015-2017 - PF Univerzita Palackého v Olomouci, obor Hudební teorie a pedagogika, státní doktorská zkouška 6/2017

1989 - 1998 - Univerzita v Basileji, postgraduální studium na katedře hudební vědy

1985-1989 FF UK Praha, katedra hudební vědy

1979-85 - Konzervatoř v Plzni, obor housle

 

Stáže a stipendia

- 1988 - Český hudební fond – Rané smyčcové kvartety B. Martinů, měsíční výzkumný pobyt v Památníku Bohuslava Martinů při Městském muzeu v Poličce

- 1989-1992- Eidgenössische Stipendienkommission ESTA (Švýcarsko) –– rukopisy B. Martinů v Paula Sachera v Basileji, studium na Universitě v Basileji

- 1-6/1998 - Badatelské stipendum Nadace Paula Sachera, Basilej

- 19.-30.3.2007 – ediční praxe v nakladatelství Bärenreiter Kassel

- 3-5/2017 - ERASMUS+, Musikwissenschaftliches Institut Universität Hamburg

 

Pracovní praxe

1992 - 1994 - odborný asistent, Musikwissenschaftliches Institut Basel

1994 - dosud - zakladatel a ředitel Institutu Bohuslava Martinů

1994 - 2000 -  tajemník Nadace Bohuslava Martinů v Praze

2003 - dosud - vedoucí Souborného kritického vydání díla Bohuslava Martinů

 

Jazykové znalosti

- němčina (mezinárodní certifikát Zentrale Oberstufenprüfung)

- angličtina - aktivně slovem i písmem

- francouzština - aktivně slovem i písmem

- ruština - pasivně

- latina - na úrovni absolventa FF UK

 

Ocenění

- cena předsedkyně GAČR za jeden z pěti nejlepších vědeckých projektů roku 2020

- cena svazu německých hudebních nakladatelů Best Edition za edici Eposu o Gilgamešovi 2016

- Cena divadelních kritiků za nejlepší divadelní hudbu roku (opakovaně)

- Cena Český lev za nejlepší filmovou hudbu roku (4x nominace)

- Cena České filmové kritiky za nejlepší filmovou hudbu roku (1x nominace)

- Cena Best European Film Composer 2010 (nominace)

 

 

Publikační činnost, knihy, studie, články, edice a odborné výstupy

2024

- Aleš Březina, Ivana Rentsch et. al. „Making Real Theatre“ Bohuslav Martinů's Music Theatre, Part I: 1913-1937, Vol. 1 + 2, Würzburg: Königshausen & Neumann (v tisku),

- Aleš Březina, Ivana Rentsch (vyd.), Bedřich Smetana a evropská opera, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2024)

- Aleš Březina, Czech Film Music, in Martin Nedbal, Kelly St. Pierre, Hana Vlhová-Wörner (vyd.), The Cambridge History of Music in Czech Lands, Cambridge: Cambridge University Press (v tisku).

- Aleš Březina, Diving into logic of dreams: Bohuslav Martinů’s Juliette, Bachtrack 24.4.2024

- odborná spolupráce na dokumentárním filmu Anne Kathrin Peitz o české hudbě mezi dvěma světovými válkami (EuroArts Leipzig)

- Martinů and His World - Bard Music Festival 2025 – dokončení přípravy festivalové dramaturgie

- příprava publikace Martinů and His World (co-editor a autor čtyř textů) pro Bard Music Festival, Chicago University Press 2025

 

 

2023

- Aleš Březina, “So We Have a New Musical and Social Form – Opera-crisis:” The Transformation of Bohuslav Martinů’s Music Theatre after “Black Tuesday” 1929 / „Tak máme novou hudebně-sociální formu – opera-krize:“ Proměny hudebního divadla Bohuslava Martinů po „Černém úterý“ 1929, Hudební věda 1/2023, 35-48

 

- Aleš Březina, An Explosive Story, Freshly Relevant, Takes Center Stage in Salzburg, interview o přípravě nastudování opery Řecké pašije na Salzburger Festspiele, New York Times, 14.7.2023, Section A, Page 12

- Aleš Březina - interview AutorIn, 4/2023, s.44-47 – o BM a projektech IBM

- Aleš Březina, Triumf Řeckých pašijí Bohuslava Martinů na Salcburském festivalu, Klasika+ 17. 8. 2023

 

Martinů and His World - Bard Music Festival 2025 – celoroční příprava knihy a festivalové dramaturgie

 

Přednášky

Aleš Březina - přednáška Masarykův ústav a archiv -  konference Hudba ve filmu –Marijka nevěrnice B. Martinů - 16.5.2023

Aleš Březina - přednáška o meziválečném hudebním divadle Martinů - konference Hudební avantgarda – Brno 10.10.2023

 

2022

Aleš Březina, Ivana Rentsch, Jitka Zichová, Pavel Žůrek, Dělat opravdové divadlo I. Komentované kritické vydání libret všech jevištních děl Bohuslava Martinů z let 1913–1937 a kritická notová edice jeho oper Mariken de Nimègue a Alexandre bis. Hudební věda, r. 50, č. 4, 2022, s. 488–509, ISSN 0018-7003

 

přednášky

přednáška o "válečné trilogii BM – Dvojkoncert, Polní mše. 1. symfonie, Památník Lidicím" – Deutschlandfunk Berlin 19.5.2022

přednáška Slavní čeští skladatelé – BS, AD, LJ a BM – IAML, Městská knihovna 25.7.2022

přednáška o DOD – IAML, Městská knihovna 26.7.2022

přednáška o BM a IBM pro výpravu IAML – IBM 27.7.2022

 

2021

Dělat opravdové divadlo I

1. rok grantu GAČR 2021-2023: heuristický výzkum, vytváření edičních zásad, edice libret, načítání odborné literatury

 

Konference

- Dublin 28.5.2021: "'So we have a new musical and social form: opera-crisis.' The transformation of Bohuslav Martinů's Music Theatre after 'Black Tuesday' 1929." V rámci výroční konference Society for Musicology in Ireland, panel "Hearing Struggle: Musical Responses to Times of Crisis in the Czech Lands,"

- Digital Music Editions workshop Münzmay Dubowy (program organizace AB) – 23.-24.9.2021

Texty

- "An early version of String Quartet No. 2, H 150 (1925) by Bohuslav Martinů discovered." Březina, Aleš. "Briefs / Feuilletons." Fontes Artis Musicae, vol. 68 no. 1, 2021, p. 33-36. 

- "'So we have a new musical and social form: opera-crisis.' The transformation of Bohuslav Martinů's Music Theatre after 'Black Tuesday' 1929." Dublin, papers from the Plenary conference of the SMI

Výstava Martinů Czech Center NYC

 

Ostatní

- Antologie Martinů Revue – texty a redakční spolupráce

- Můj život s B. Martinů – film ČT, Jakub Sommer, odborný poradce, premiéra 30.11.2021 ČT2

- Symfonie BM, ČT 2021 – scénář a moderování (s J. Hrůšou), premiéra 15.11.-20.12.2021 ČT Art

 

2020

- Bohuslav Martinů, in Sandra Bergmannová, Veronika Vejvodová (vyd.), Slavní čeští skladatelé: Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, NM Praha 2020, s. 244-338; 344-349

- Jsem muzikolog, Harmonie 1/2020, s.48-51

- Řecké pašije Bohuslava Martinů na evropských jevištích posledních dvou dekád, Harmonie 4/2020, s.15-17

- Souborné vydání díla Bohuslava Martinů II. Smyčcové kvartety č.4-7, Hudební rozhledy 6/2020, s.52-53

- Bohuslav Martinů's ambivalent relationship to Czechoslovakia, Martinů Revue 1/2020, s.14-17; 2/2020 s.8-11

- "I do not deny of course that Stravinsky has influenced me." An early version of String Quartet No.2, MH 150 (1925) by Bohuslav Martinů, Martinů Revue 3/2020, s. 16-17

- "We Have to Bring Martinů to the World." Frank Peter Zimmermann and Jakub Hrůša on their new Martinů recording, Martinů Revue 3/2020, s.12-15

- Slovak Songs, H 126, Martinů Revue 3/2020, s.19

 

2019

- Bohuslav Martinů - Rhapsody-Concerto pro violu a orchestr, Concerto da camera pro housle a komorní orchestr, předmluva ke svazku kritického vydání, Bärenreiter 2019, The Martinů Complete Edition, text český a anglický

- Souborné vydání díla Bohuslava Martinů. I. více než jen opravené noty, Hudební rozhledy, 3/2019, s. 56

- »...pour le moment, je suis là-bas toujours considéré come un famous czech composer...«: ambivalentní vztah Bohuslava Martinů k Československu, in: Clavibus unitis 7/1 (2018), s. 99-107, http://www.acecs.cz/cu_2018_07.php

- Souborné vydání díla Bohuslava Martinů. II. První dva svazky - Epos o Gilgamešovi, H 351 a Symfonie č. 4, H 305, Hudební rozhledy, 6/2019, s. 52

- Souborné vydání díla Bohuslava Martinů. III. Komorní a orchestrální kantáty a komorní hudba pro 3-6 nástrojů, Hudební rozhledy, 9/2019, s. 56

- Souborné vydání díla Bohuslava Martinů. IV. Komorní instrumentální hudba Bohuslava Martinů, Hudební rozhledy č.12, s.56

- Aye, Graham, Harmonie, 4/2019, s. 3-5

- Aye, Graham, Martinů Revue, č. 2 (květen-srpen 2019), s.6-8

- To make a real theatre. Text o 1. verzi Řeckých pašijí pro program Opera North Leeds 16.7.2019

- Alexandra Boucher /1929-2019, Martinů Revue, č. 3 (září-prosinec 2019), s. 4

- Remembering Paul Sacher 28 april 1906-26 may 1999, Martinů Revue, č. 3 (září-prosinec 2019), s. 16-17

 

Ostatní

- Dokumentární film ČT o B. Martinů : odborný poradce producenta J. Hubače, režisérky Beate Thalberg a Jakuba Sommera

- Dokumentární film ČT o symfoniích B. Martinů – scénář a odborný poradce, (natáčení s J. Hrůšou)

- ČMH – odborný poradce připravované výstavy o Smetanovi, Dvořákovi, Janáčkovi a Martinů (NM Praha))

- příprava zařazení autografů B. Martinů do programu UNESCO Paměť národa

 

2018

- buklet CD Martiny Jankové Slovenské písně, Supraphon 2018(Aleš Březina)

- buklet CD Čím lidé žijí, ČF, Jiří Bělohlávek, Supraphon 2018 (Aleš Březina)

 

Přednášky a konference

- Řecké pašije Jekatěrinburg– kolokvium, odborné poradenství, přednášky, rozhovory pro ruská média v Jekatěrinburgu (28.2.2018) a Moskvě (16.3.2018)

- round table o Řeckých pašijích, Jeltsin Centre Jekatěrinburg, 20.4.2018

- „... pour le moment, je suis là-bas toujours considéré come un famous czech composer ... “ – muzikologická konference Pražského jara 31.5.2018

 

Ostatní

- Göteborg - příprava výstavy a odborný poradce inscenace Tři fragmenty z Julietty

 

2017

- Bohuslav Martinů - Smyčcové kvartety č.4-7, předmluva ke svazku kritického vydání, , BA 10571-06, The Martinů Complete Edition VI/2/1, LVII, 287 s., text český a anglický, Bärenreiter 2017

- Bohuslav Martinů: String Quartets II (nos. 4 - 7), series IV/3/2, ed. Aleš Březina et al., 2017, BA 10576-01

 

- Sounds of War, recenze OM 4/2017

 

- Albert Roussel a Čechy, Harmonie 9/2017

 

- program Řecké pašije, Carlstad Švédsko

 

- buklet CD Hora tří světel a Hymnus ke sv. Jakubu, Český filharmonický sbor, Petr Fiala, Arco diva 2017

 

- buklet CD Česká filharmonie, Manfred Honeck, Epic of Gilgamesh, Supraphon 2017

 

- Dokončení a obhájení disertační práce Epos o Gilgamešovi v kontextu hudebního divadla B. Martinů, UPOL 2017

 

 

2016

- Flucht in Traumwelten. Bohuslav Martinůs Oper "Juliette" gewinnt an Beliebtheit, in takte 2/2016, str. 16

- Kam povede cesta 1. Oratorio to není, ani kantáta, je to zkrátka Epic, in Harmonie 1/2016, str.30-31

- Kam povede cesta 2. Je to dramatické a pronásleduje mne to ve spánku, in Harmonie 3/2016, str.48-49

- Kam povede cesta 3. Gilgamešův boj o vydavatele, in Harmonie 7/2016, str.4-5.

 

2015

- Aleš Březina, Reconstructing a Better Version of The Greek Passion, in Tyrrel, John a Simeone, Nigel (vyd.), Charles Mackerras, Boydell Press 2015, str. 165-168

- Aleš Březina, A long-overdue project. Launch of the Complete Edition of Bohuslav Martinů´s Works, takte 1/2015

 

 

2014

- The Epic of Gilgamesh - kritické vydání díla, Bärenreiter 2014, BA 10571-01, ISMN 9790260107632, The Martinu Complete Edition VI/2/1, LVII, 287 s., text český a anglický (publikace byla oceněna na Frankfurtském hudebním veletrhu 2016 cenou Best Edition 2016.)

 

2012

- Aleš Březina, Martin Anderson (vyd.) Iša Popelka, Martinů’s Letters Home. Five Decades of Correspondence with Family and Friends, - nové texty a revize poznámkového aparátu, Toccata Press London 2012, 245 stran.

 

2011

- Aleš Březina, “To make a real theatre.” The first version of the Greek Passion as the crown of Bohuslav Martinů’s operatic oeuvre, program italské premiéry 1. verze Řeckých pašijí, Teatro Massimo di Palermo

 

2010

Aleš Březina, Ivana Rentsch, (vyd.), Kontinuität des Wandels. Bohuslav Martinů in der Musikgeschichte des 20. Jahrhunderts, Peter Lang Bern 2010 [=Martinů Studies 3]

- Aleš Březina, The Cut in the Third Movement of the Second Symphony, in: Michael Crump, Martinů and the Symphony, Toccata Press Londýn, 2010, 550 stran, spoluautorství kapitoly, str.476-483

- Aleš Březina, Martinů Revisited Project: Short Summary, in Lucie Berná (vyd.) Martinů Revisited 2009-2010, Praha 2010, str.8-9

- Aleš Březina, Von „Experimenten“, „Synthesen“ und „definitiven Werken“, in: Aleš Březina, Ivana Rentsch (vyd.), Continuity of Change. Bohuslav Martinů in Twentieth Century Music History (=Martinů Studies 3), Peter Lang Verlag Bern 2010, str.13-37

2009

 

- Aleš Březina, Eva Velická (vyd.), Aspekte der Musik, Kunst und Religion zur Zeit der Tschechischen Moderne, Peter Lang Bern 2009 [=Martinů Studies 2]

- Aleš Březina, Martinůs musikhistorischer Ort. Prolegomena zu einer problemorientierten Darstellung des Komponisten, in: Ulrich Tadday (Hrsg.), Bohuslav Martinů, Musik-Konzepte. Neue Folge. Sonderband, Mnichov 2009, S. 5-23

- Aleš Březina, Bohuslav Martinů. Oeuvres pour piano. Préface, Eschig 2009, str. i-iii

- Aleš Březina, „… Ich habe das Anrecht auf eine Bewertung, die mit derselben Ehrlichkeit verfasst wird, mit der ich an meine Arbeit herangehe.“, in Österreichische Musikzeitschrift, 11-12, 2009, str. 5-13

 

2008

  •  Aleš Březina „Mit Martinůs eigenen Mitteln erweitert.“ Die Rückkehr der Griechischen Passion von Bohuslav Martinů und Nikos Kazantzakis ans Opernhaus Zürich, in: Schweizerische Musikzeitschrift 12/2008, S.6-7
  •  Aleš Březina, Tři fragmenty z Julietty, in Harmonie 12/2008
  •  Aleš Březina, Martinů Revisited, in: Czech Music 11/2008
  • Tři fragmenty z Julietty, in Rudolfinum Revue 11/2008
  •  Aleš Březina, Martinů Revisited, in: Harmonie 9/2008

 

2007

- Aleš Březina, Bohuslav Martinů and the State(s), in Michael Beckerman (ed.), Czech Music of the 20th Century, Pendragon Press, New York 2007

 

2006

- Aleš Březina, Řecké pašije, program inscenace opery v ND Praha, Praha 2006, str.1-60

- Aleš Březina, Ariadna – Oper Köln am Rhein 2006

 

2005

- Aleš Březina, Zur Martinů-Gesamtausgabe, in Kongressbericht der Deutschen Gesellschaft für Musikforschung, 2005, str.

  •  Aleš Březina, Řecké pašije, program ND Brno

 

2004

  • Aleš Březina, Příběhy Lišky Bystroušky – program Bremertheater 2004
  •  
  • přednáška
  •  Příběhy Lišky Bystroušky – přednáška Bremertheater 18.1.2004

 

2003

  •  Aleš Březina, Růžena Dostálová, Růžena: Řecké pašije – osud jedné opery. Korespondence Bohuslava Martinů a Nikose Kazantzakise, SETOUT Praha 2003, 229 stran. English summary.
  •  Aleš Březina, Ludmila Sadílková(vyd.), Můj život s Bohuslavem Martinů, Editio Bärenreiter Praha 2003, 226 stran.
  •  Aleš Březina (vyd.), Prager Musikleben zu Beginn des 20. Jahrhunderts, Peter Lang Bern 2003 [=Martinů Studies 1]
  • Aleš Březina, Řecké pašije Bremer Oper 2003
  •  Aleš Březina, Mirandolina, in : takte 2003
  •  Aleš Březina, Juliette, in takte 2003

 

2002

  •  Aleš Březina, Příběhy Lišky Bystroušky – program Bregenzer Festspiele 2002
  •  Aleš Březina, Zápisník zmizelého – program Bregenzer Festspiele 2002

 

2001

- Aleš Březina, "[...] the essential nobility of thoughts and things which are quite simple [...]. " Martinůs Versuch einer Erneuerung der Symphonie, in Giselher Schubert (Hrsg.), Die Symphonie in den 1930-er und 40-er Jahren, Jahrbuch des Paul-Hindemith-Instituts, Frankfurt a/M., 2001

- Aleš Březina, "...abych se mohl na změny předem duševně připravit." Řecké pašije - dvě opery Bohuslava Martinů, in Hudební věda, , XXXVII, Praha 2001, č.1/2, pp.137-153

- Aleš Březina, The two versions of the Greek Passion, in The Greek Passion, předmluva ke klavírnímu výtahu první verze, rekonstrukce a vydání Aleš Březina, Universal Edition Wien, 2001, pp.II-VIII.

 

2000

- Aleš Březina, "Die nächste Etappe unserer Reise liegt noch im Unbekannten." Bohuslav Martinůs Flüchtlingsdrama 'Die griechische Passion', in: Ulrich Mosch (ed.), Entrez Denges et Denezy. Dokumente zur Schweizer Musikgeschichte 1900-2000, Schott Musik International, Mainz, 2000, pp.407-413

- Aleš Březina, Die Darstellung des ausländischen Musiklebens in der tschechischen Musikpresse zu Beginn des 20. Jahrhunderts, in: Aleš Březina (Hrsg.) Prager Musikleben zu Beginn des 20. Jahrhunderts [=Jahrbuch der Bohuslav Martinů-Stiftung, 1/1996], Peter Lang Verlag 2000, pp.27-37

- Aleš Březina, Suite concertante for Violin and Orchestra (1939) by Bohuslav Martinů, in: Newsletter of the Dvořák Society for Czech and Slovak Music, Londýn 2000, pp.

- Aleš Březina, "Tragedy and Compassion" and "Recreating the Original", in The Greek Passion, program anglické premiéry 1. verze opery, Covent Garden 2000, pp.15-18, p.42

 

1999

- Aleš Březina, "It is God who speaks through your mouth, Manolios." Überlegungen zu den zwei Fassungen der Oper 'Die Griechische Passion, in: program světové premiéry opery Řecké pašije od Bohuslava Martinů, Bregenzer Festspiele 1999, pp.24-41

 

1997

- Aleš Březina, Eine "phantastische Schule" des Komponierens für Streichorchester. Martinůs Eingriffe in die Partita (1938) von Vítězslava Kaprálová, in Joseph Willimann (ed.), Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft, Neue Folge 17, Peter Lang Verlag Bern 1997, pp.95-113

- Aleš Březina, "Je respire une derniere fois". Propos sur Ariane de Martinů, in Ariane/Le Chateau de Barbe-Bleue, Le Programme de l'Opéra du Rhin, Strassbourg 1997, pp.36-45

 

1996

- Aleš Březina, Newly Discovered Manuscripts of Works by Bohuslav Martinů, in: Czech Music ‘96, č.5, 1996, str.4

 

1995

- Aleš Březina, Discovering Bohuslav Martinů’s estate, in: Czech Music ‘95, č.5, September-October 1995, str.1-3

- Aleš Březina,“As two streams of blood...” Concerning the co-operation between Bohuslav Martinů and Nikos Kazantzakis, in: Czech Music ‘95, č.6, November-December 1995, str.4-5

- Aleš Březina,“...eine übertriebene, gewollte Einfachheit.” Bohuslav Martinů als Rezensent des Pariser Musiklebens, in: Felix Meyer (vyd.), Klassizistische Moderne. Werkeinführungen, Essays, Quellentexte. Eine Begleitpublikation zur Konzertreihe im Rahmen der Veranstaltungen “10 Jahre Paul Sacher Stiftung”, Winterthur 1996 [= Veröffentlichungen der Paul Sacher Stiftung, Band 4], str.449-450

- Aleš Březina, Tibor Harsányi: Nonett, in: Felix Meyer (Hrsg.), Klassizistische Moderne. Werkeinführungen, Essays, Quellentexte. Eine Begleitpublikation zur Konzertreihe im Rahmen der Veranstaltungen “10 Jahre Paul Sacher Stiftung”, Winterthur 1996 [= Veröffentlichungen der Paul Sacher Stiftung, Band 4], S.278-279

- Aleš Březina, Viktor Kalabis: Canticum Sacrum, in: Yvetta Koláčková (vyd.), Musica Iudaica 1996, Praha 1996, str.58 (in English)

- Aleš Březina, Bohuslav Martinů: The Prophecy of Isaiah, in: Yvetta Koláčková (vyd.), Musica Iudaica 1996, Praha 1996, str.58-59 (in English)

- Aleš Březina, Jak vyučoval Bohuslav Martinů, in: Hudební rozhledy, č.3, březen 1996, str.30-32

 

1994

- Aleš Březina, Die Martinů-Manuskripte in der Paul Sacher Stiftung Basel, in Joseph Willimann (Hrsg.), Schweizer Jahrbuch fuer Musikwissenschaft, N.F. 13/14, Paul Haupt Bern etc 1994, str. 157-274

Přednášky

2019

- Juliette and the surrealist Theatre, Bohemian National Hall 22.3.2019

- Juliette a její inscenace posledních 20 let. NDM Ostrava Juliette se SKUTRy

- Tři fragmenty z Juliette – vznik, edice a možnosti jevištního zpracování. Göteborg 13.4.2019

- Život a dílo B. Martinů – Libáňský hudební máj – Foerstrovy dny 2019. Libáň 14.5.2019

- Fantazie pro těremin – přednáška pro MHF Pražské jaro 24.5.2019

- „... jsem Čech a ne Švýcar a ne Francouz a ne Američan ... “ Předválečný odchod, válečná emigrace, poválečný exil a posmrtný návrat Bohuslava Martinů do Československa. Přednáška v rámci cyklu "Etnicita a hudební identita v českých zemích", 19.11.2019, Katedra muzikologie FF UP v Olomouci ve spolupráci se Sudetoněmeckým institutem v Regensburgu.

- „Nu, člověk nemůže býti pořád veselý!“ Československé státní ceny a tvůrčí stipendia pro Bohuslava Martinů. Český rozhlas Vltava, pořad "Akademie", natočeno 15.11.2019, odvysíláno poprvé 26.11.2019

- Přednáška pro studenty Ústavu hudební vědy Masarykovy university v Brně, 14.5.2019, Institut BM

- Přednáška pro studenty Katedry hudební vědy University v Basileji, 16.10.2019, Institut BM

- Přednáška pro studenty Ústavu hudební vědy FF UK, 29.11.2019, Institut BM

 

2018

- „... pour le moment, je suis là-bas toujours considéré come un famous czech composer ... “ – přednáška na muzikologické konferenci Pražského jara 31.5.2018 (tisk Koniasch Press 2019)

2016

  •  A beautiful and poetic fantasy in form of a dream. Juliette by B. Martinů, mezinárodní konference Inter-War Avant-Garde Discourse across National and Disciplinary Borders, Cardiff University, 31. 1. 2016
  •  Martinů and the (Czech) String Quartet Tradition, Pavel Haas Study Day, Cardiff University, 30. 1. 2016

- Juliette aneb Snář - původní komentář pro Český rozhlas Vltava, 4.5.2016

  • První symfonie Bohuslava Martinů, Preludium před koncertem České filharmonie, Rudolfinum Praha 13. 1. 2016.

2015

- Ecole de Paris - Fact or Fiction?, přednáška v rámci mezinárodní konference City of Light: Paris 1900-1950, Londýn 27.-29.5.2015

- Wort - Stimme - Klang - Musik - Geste - Inszenierung: Verfahren und Erfahrungen, přednáška na Humboldtově univerzitě Berlín, Institut für Slawistik, 30.1.2015

- Martinůs Zweite Symphonie, Konzerthaus Wien 22. 10. 2015.

- Aktuální problémy scénické hudby na příkladu vlastní tvorby, JAMU Brno, 12.3.2015

- Hudební divadlo B. Martinů a jeho završení v první verzi opery Řecké pašije, přednáška na Katedře divadelní vědy, FF UK Praha, 28.4.2015

  • Opera Tři přání Bohuslava Martinů a DADA, přednáška v klubu Fiducia, Ostrava 13. 10. 2015 (záznam vysílal Český rozhlas 3 Vltava v pořadu Akademie 6. 4. 2016 pod názvem Nikdy jsem nebyl avantgardistou.)
  •  Moderování panelu Musical Performance, Reception, and Notions of Success na konferenci Sounding Czech, NYU Praha 18. 9. 2015.

- Olmützer Deutschgespräche, Aula FF UP, 19.5.2015

2014

- Autorské klavírní úpravy děl Bohuslava Martinů, Kabinet hudební historie Etnologického ústavu AV ČR, seminář Klavírní výtahy, úpravy, verze a jejich význam v kontextu skladatelova díla (na příkladu děl A. Dvořáka, B. Smetany, L. Janáčka, O. Ostrčila a B. Martinů), 22.10.2014

- Česká hudba po roce 1900, přednáška v rámci mezinárodního muzikologického symposia, Biel (Švýcarsko), 1. 11. 2014

- State and Power and its representation in my two chamber operas Tomorrow, There Will Be... (2008) and Toufar (2013), New York University, New York, Department of Musicology 10.9. 2014

- Totální hudební divadlo, Katedra hudební výchovy, PF UPOL 23. 10. 2014

- Aktuální autorská tvorba, ÚHV Masarykovy univerzity v Brně 4. 12. 2014

2013

- Kuchyňská revue B. Martinů - konference ke 100. výročí narození J. Kröschlové, HAMU 19. 3. 2013

- Hudební divadlo B. Martinů - přednáškový cyklus na Ústavu pro hudební vědu, Masarykova univerzita Brno, zimní semestr 2013

- Jazz v hudbě B. Martinů - HAMU 30. 4. 2013

2008

  •  Hudební divadlo B. Martinů - přednáškový cyklus na Ústavu pro hudební vědu v Brně – jarní semestr 2008
  •  Zur Philologie der Griechischen Passion, Institut für Musikwissenschaft der FU-Berlin – 17.6.2008
  •  Cyklus přednášek o Martinů, Oral History a Souborném vydání díla B. Martinů, Arts Residency na UW Madison, USA 23.-27.4.2008

2007

  • Bohuslav Martinůs Musiktheater, Institut für Musikwissenschaft Zürich 12.6. 2007

- Bohuslav Martinů-Gesamtausgabe – Kongres International Musicological Society, Zürich 12.7. 2007

2006

- Das Musiktheater von Bohuslav Martinů – mezinárodní muzikologická konference Der französische Surrealismus im Musiktheater des 20. Jahrhunderts, Münster 29.-30.4. 2006

- „Ty dva velké státy, co o nás rozhodují.“ Bohuslav Martinů mezi Amerikou a Československem 40. a 50. let, Kolokvium Česko-americké kulturní vztahy, Náprstkovo muzeum Praha, 20.-21.6. 2006

- Aktuální stav bádání o B. Martinů – New York University, Department of Musicology, NYC 4.10.2006

2005

  •  Přednáška o stavu pramenného bádání pro Souborné kritické vydání děl B. Martinů, Katedra hudební vědy, Univerzita J. E. Purkyně Olomouc, 15.11. 2005

2004

Stav bádání o díle B. Martinů, Acta Janáčkiana, Ostrava  24.5.2004

Prolegomena zur Martinů-Gesamtausgabe, Kongress der Deutschen Gesellschaft für Musikforschung, Weimar 17.9. 2004

2001

  •    Bohemian Season at the Lincoln Center New York – konference o české hudbě, květen 2001

1996

“Prager Musikleben zu Beginn des 20. Jahrhunderts” Mezinárodní muzikologické kolloquium v Institutu Bohuslava Martinů, Praha (27.-30.5. 1996) + referát AB

 

 

Další vědecké aktivity:

 

Noty edice skladeb Bohuslava Martinů

  •  Řecké pašije, rekonstrukce 1. verze a urtextové vydání, Universal Edition Wien 2001
  •  Juliette (Snář), urtextové vydání partitury, klavírního výtahu a provozovacích materiálů, DILIA Praha ;;;;;2005. Obsahuje původní český a francouzský text libreta a jeho překlady do angličtiny a němčiny. Rozsáhlá dvojjazyčná (CJ, AJ) úvodní studie o vzniku díla jeho recepci s řadou pramenných dokumentů
  •  Tři fragmenty z opery Juliette (Snář), urtextové vydání DILIA (2008). urtextové vydání partitury, klavírního výtahu a provozovacích materiálů DILIA Praha 2008. Obsahuje původní francouzský text libreta a dvojjazyčnou (CJ, AJ) úvodní studii o vzniku díla a jeho recepci a dále vydavatelskou zprávu s řadou pramenných dokumentů.
  •  4 písně na slova české lidové poezie, Editio Bärenreiter Supraphon (1999)
  •  Smyčcový kvartet Es dur – rekonstrukce a světová premiéra, Curych 1993 (v tisku)
  •  Smyčcový kvartet č.4 (s Ivanem Štrausem), Editio Bärenreiter Supraphon (1999)
  •  Smyčcový kvartet č. 5 (s Adamem Klemensem) Editio Bärenreiter Supraphon (1999)
  •  Smyčcový kvartet č.6 (s Ivanem Štrausem) Editio Bärenreiter Supraphon (1999)
  •  Kuchyňská revue (s Christopherem Hogwoodem) Editions Leduc, Paříž 2005
  •  Suite concertante pro housle a orchestr (2. verze), Schott Mainz 2003
  •  Loutky I -  Editio Bärenreiter Praha 2002
  •  Loutky II + III - Editio Bärenreiter Praha 2005
  •  Sonáta č.3 pro violoncello a klavír-  Editio Bärenreiter Praha 2003
  •  Jaro v zahradě-  Editio Bärenreiter Praha 2003
  •  Písničky na jednu stránku – urtextová edice, Editio Bärenreiter Praha 2005
  •  Fantasie a Toccata, příprava vydání faksimile a komentář, Pražské jaro 4/2011 (limitované vydání pro laureáty klavírní soutěže Rudolfa Firkušného)

Odborná spolupráce na dokumentárních filmech o B. Martinů a dalších skladatelích

- Návrat z exilu (ČT 1998) - režie Jiří Nekvasil, scénář Aleš Březina (spolu s Jiřím Nekvasilem), prezentace. 58´, česká a anglická verze.

- Bohuslav Martinů a USA (ČT 2000), režie Jiří Nekvasil, scénář Aleš Březina (spolu s Jiřím Nekvasilem), prezentace. 58´, česká a anglická verze.

- Řecké pašije - Bohuslav Martinů, Bregenzer Festspiele - ORF/3SAT 2002

- Juliette - Bohuslav Martinů, Bregenzer Festspiele - ORF/3SAT 2002

- Der goldene Hahn - Nikolaj Rimski-Korsakov, Bregenzer Festspiele - ORF/3SAT 2000

- Příběhy lišky Bystroušky - Leoš Janáček, Bregenzer Festspiele - ORF/3SAT 2003

Překlady operních libret

 Juliette (Snář) –textkritický překlad libreta do němčiny (spolu s Dietfriedem Bernetem). Publikován v klavírním výtahu této opery, DILIA/Alkor-Verlag 2002. (vytvořen pro Bregenzer Festspiele 2002, publikován in Bregenzer Festspiele 2002, Oper im Haus Juliette oder Das Traumbuch, Textbuch a v bukletu k vydání živé nahrávky na CD Bregenzer Festspiele)

 Řecké pašije  – textkritický překlad libreta do češtiny pro ND Praha 2007

režie Jiří Nekvasil. Premiéra 13.4. 2006. Překlad byl publikován v programu ND a v klavírním výtahu. Použit na nekomerčním CD z premiérového uvedení Řeckých pašijí.

 

Četné recenze v odborných časopisech

 

Členství ve vědeckých a uměleckých organizacích

- předseda Ediční rady Souborného kritického vydání díla Bohuslava Martinů – od roku 2002 dosud

- Vědecká rada Národního muzea v Praze

- GAČR panel 409

- ÚDU AV ČR – člen rady pracoviště

- Rok české hudby 2024 – Smetana 200 – kreativní ředitel projektu

- Česká společnost pro hudební vědu

- Dvořák Society for Czech and Slovak Music Great Britain

- Nadační fond Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové

- Bohuslav Martinů Circle – člen Správní rady

- Schweizerische Martinů-Gesellschaft

- Společnost Bohuslava Martinů při České hudební společnosti

 

Dřívější členství

- člen Grantové komise MK ČR v letech 2008-2013 (odbor umění a knihoven)

- člen Výběrové komise při volbě generálního ředitele České filharmonie (2012)

- člen Správní rady Hudebního informačního střediska při Českém hudebním fondu (od roku 1999, v letech 2004-2007 předseda)

- člen Umělecké rady Národního divadla v Praze – (2002 - 2011)

- člen Poradního sboru generálního komisaře EXPO Aichi 2005 a dramaturg Českého dne (2002-2005)

- člen Umělecké rady MHF Pražské jaro (2002-2009)

- člen Školské rady Taneční konzervatoř Duncan Centre Prague (2006-2013, v letech 2010-2013 předseda)

- Společnost pro vědy a umění – člen švýcarské pobočky

- Viktor Ullmann Institute committe Cieszyn

- Czech Music Society USA

- Poradní sbor Česká hudba 2004 + 2014

- Schweizerische Musikforschende Gesellschaft

 

Březina je plodným skladatelem filmové, divadelní a koncertní hudby www.alesbrezina.cz.



ZÁSTUPKYNĚ ŘEDITELE


Mgr. Zoja Seyčková,
informační specialistka, zástupkyně ředitele ▼
Mgr. Zoja Seyčková

Vystudovala gymnázium v Praze a dálkově informační studia a knihovnictví na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (státnice 1989).

Od roku 1982 začala pracovat v technické knihovně ČKD Polovodiče, po mateřské dovolené od roku 1994 do roku 2000 v informačním oddělení Informačního centra nadací a jiných neziskových organizací (http://www.icn.cz, nyní www.neziskovky.cz) jako knihovnice a vedoucí projektu "Databáze finančních zdrojů pro neziskové organizace". Dále pracovala rok jako vedoucí knihovny na soukromé univerzitě Univerzity of New York in Prague.

Od dubna 2001 je zaměstnána v Institutu Bohuslava Martinů, kde má na starosti knihovnu a aktualizaci webových stránek. Od roku 2003 je zástupkyní  ředitele. V průběhu svého zaměstnání v Institutu Bohuslava Martinů se zúčastnila několika workshopů zaměřených na vydávání hudebních materiálů, v květnu 2003 na workshopu přednesla příspěvek s názvem „Zpracování a zpřístupňování kopií rukopisů děl Bohuslava Martinů v knihovně Nadace Bohuslava Martinů“. Podílela se na přípravách při vytvoření nové verze webových stránek www.martinu.cz a koordinovala projekt, jehož cílem bylo vystavení on-line katalogu knihovny Nadace B. Martinů a katalogu skladeb B. Martinů na stránkách www.martinu.cz.

Na základě analýz, které provedli muzikologové v Institutu Bohuslava Martinů, vytvořila databáze pro vědecký popis korespondence (dopisů Bohuslava Martinů jiným osobám i dopisů jiných osob Martinů) a pro vědecký popis autografů partitur a dalších notových dokumentů psaných rukou Bohuslava Martinů.

Součástí pracovní náplně Zoji Seyčkové je i pořádání exkurzí pro větší počet návštěvníků, pro školy apod. (například při Dni otevřených dveří).

V letech 2006 - 2008 byla PR manažerkou a informační specialistkou projektu JPD „Další vzdělávání hudebních editorů“ podpořeného z fondů ESF.

Má na starosti i webové stránky www.martinu.cz a propagaci institutu, nadace a IMC a především informace o životě a díle Bohuslava Martinů. Koordinuje a kontroluje externí pracovníky, kteří zveřejňují informace a články na webových stránkách  a na sítích Facebook, X, Instagram a LinkedIn.

Průběžně zaškoluje v práci s databázemi a koordinuje práci uchazečů z řad studentů muzikologie a knihovnictví, kteří v Institutu B. Martinů pracují jako brigádníci nebo vykonávají odbornou praxi.
 
Od roku 2004 je šéfredaktorkou časopisu Bohuslav Martinů Newsletter (od roku 2009 Martinů Revue), který vychází 3x ročně (od roku 2022 2x ročně) v anglickém jazyce.

Od roku 2005 byla tajemnicí České národní sekce International Association of Music Libraries (ČNS IAML), v roce 2011 byla zvolena předsedkyní, od roku 2023 je místopředsedkyní. Zúčastňuje se zahraničních konferencí, které IAML každoročně pořádá, v roce 2006 na konferenci v Göteborgu přednesla příspěvek, na kterém představila projekt „On-line katalog skladeb Bohuslava Martinů“. V roce 2011 na konferenci IAML v Dublinu přednesla příspěvek na téma Historické koncertní programy a jejich zpracování. 

V roce 2022 byla hlavní organizační koordinátorkou Mezinárodního kongresu IAML v Praze, kterého se zúčastnilo přes 300 návštěvníků z celého světa.

Jazykové znalosti: angličtina, francouzština, pasivně němčina, ruština.



MUZIKOLOGOVÉ


Mgr. et Mgr. Kateřina Nová, PhD.,
muzikolog ▼
Mgr. et Mgr. Kateřina Nová, PhD.

Kateřina Nová vystudovala obory management v kultuře na brněnské Masarykově univerzitě a hudební vědu na Karlově univerzitě. Zde také pokračuje v doktorském studiu. Vedle univerzitního vzdělání absolvovala roční výzkumný pobyt v Indonésii či Kurz muzejní propedeutiky. V Institutu Bohuslava Martinů pracovala již v letech 2005–2010 a nyní opět od roku 2022. V mezidobí působila v Národním muzeu – Muzeu Antonína Dvořáka na pozici kurátorky, později zástupkyně vedoucí a v poté jako vedoucí muzea. Věnuje se české hudbě 19. a 20. století, především osobnostem Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů, je také tajemnicí Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové.


Mgr. et Mgr. Marek Pechač,
muzikolog ▼
Mgr. et Mgr. Marek Pechač

Vystudoval muzikologii na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a management v kultuře na Masarykově univerzitě v Brně. V současné době je studentem doktorského programu na Univerzitě Palackého, kde píše disertaci o osobnosti a díle Jana Löwenbacha.

V Institutu Bohuslava Martinů působí od roku 2010, kde pracuje jako koordinátor pramenného výzkumu. Je spolueditorem svazku Souborného vydání díla Bohuslava Martinů Čtyřkoncerty (Bärenreiter Praha, 2018) a editorem chystaného svazku se skladbami pro komorní orchestr Toccata e due canzoni a Sinfonietta La Jolla (2025).


Mgr. Jitka Zichová,
muzikolog ▼
Mgr. Jitka Zichová

Po studiu na gymnáziu v Praze na Sladkovského náměstí, jež ukončila maturitou v roce 1996, nastoupila na Pražskou konzervatoř. Ve třídě profesora Františka Xavera Thuriho studovala hru na hoboj, studium úspěšně absolvovala v roce 2002.
Současně již navštěvovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, nejprve obor Bohemistika (1996-1999) a posléze nastoupila ke studiu na Ústavu hudební vědy. Zde absolvovala v roce 2007 magisterskou diplomovou prací na téma „Miroslav Venhoda, Noví pěvci madrigalů, Pražští madrigalisté a tvorba pro tyto soubory“, ve které věnovala nemalou pozornost rovněž dílům Bohuslava Martinů.

Od svých studií vystupuje jako hobojistka jak sólově, tak i spolupracuje s četnými orchestry (Jihočeská komorní filharmonie Č. Budějovice, Praga Sinfonietta, Česká komorní filharmonie), komorními soubory (Čeští madrigalisté, Pražští chrámoví sólisté) i pěveckými sbory (Pueri gaudentes, Pražští pěvci, Vysokoškolský umělecký soubor UK Praha).

Pracovala na přepisech a korekturách partitur např. O. A. Tichého, F. X. Thuriho ad. (včetně výroby provozního materiálu), podílela se na přípravě notového materiálu několika sborů do souborného vydání děl A. Dvořáka. Zabývala se rovněž produkční činností, zvl. při zajištění organizace koncertů duchovní hudby a slavnostních bohoslužeb (festival Podblanický podzim, Svatá Hora u Příbrami, Královská kanonie řádu Premonstrátů na Strahově, Řím.-kat. farnost ve Stříbře, sv. Jindřich – Praha 1, kostel Všech svatých – Pražský hrad).

V Institutu Bohuslava Martinů působí od roku 2010, v současnosti pracuje jako koordinátorka projektu Souborného vydání díla Bohuslava Martinů a hudební editorka.

Jazykové znalosti: angličtina, němčina.


Mgr. Martin Ledvinka,
muzikolog ▼
Mgr. Martin Ledvinka

V Institutu Bohuslava Martinů pracuje od roku 2011 jako muzikolog zaměřený na správu online databáze pramenů (zejména fond korespondence a fotografií), pramenný výzkum a přípravu podkladů pro projekt Souborného vydání díla Bohuslava Martinů. Dále obsluhuje internetový obchod eshop.martinu.cz a poskytuje informační servis badatelům, kteří se na Institut obracejí v rámci vlastního výzkumu. Kromě práce v oblasti muzikologie pracuje s dětmi a dětskými kolektivy v rámci svého projektu Healing Game (www.healing-game.cz).


Mgr. Natálie Krátká, DiS.,
muzikolog ▼
Mgr. Natálie Krátká, DiS.

Po maturitě na Gymnáziu Evropská v Praze nastoupila ke studiu hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V rámci studijního programu Erasmus měla možnost se v tomto oboru vzdělávat i na Universität Leipzig. Zároveň absolvovala klasický zpěv na Konzervatoři Teplice (Barbora de Nunes – Cambraia).

V Institutu Bohuslava Martinů působí od roku 2020 jako pramenný výzkumník, nyní pracuje zejména na přípravě podkladů pro chystanou monografii Dělat opravdové divadlo.

V roce 2022 objevila do té doby neznámou skladbu Bohuslava Martinů, Romanci pro housle a klavír, H 186bis (1930), v izraelské Národní knihovně v Jeruzalémě. V roce 2025 se stala její editorkou ve spolupráci s vydavatelstvím Bärenreiter Praha.

Dále se věnuje koncertní i pedagogické činnosti. Rovněž přispívá na hudební portál Opera Plus a píše odborné studie, například publikovala v periodiku Knihy a dějiny (Knihovna AV ČR) a Martinů Revue (IBM a IMC).

Jazykové znalosti: angličtina, němčina – aktivně, latina – pasivně


Mgr. Pavel Žůrek, PhD.,
muzikolog ▼
Mgr. Pavel Žůrek, PhD.

Mgr. Pavel Žůrek, Ph.D. (1979) vystudoval hudební vědu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Své studium v Brně ukončil v roce 2017 doktorskou zkouškou. Během studia se specializoval na hudbu benediktinského řádu v Českých zemích (zvláště v klášteru Rajhrad) a
pramenný výzkum hudby 17. až 20. století v různých institucích (Oddělení dějin hudby Moravského zemského  muzea v Brně, Moravská zemská knihovna v Brně) se zaměřením na spolupráci s Répertoire International des Sources Musicales.

Od roku 2013 pracuje jako muzikolog v Institutu Bohuslava Martinů. Nejprve se jako pramenný výzkumník podílel na tvorbě nové databáze pramenů a korespondence. Od roku 2014 pracuje v institutu především jako editor a vědecký redaktor v rámci projektu kompletního Souborného vydání Martinů díla (Bohuslav Martinů Complete Edition - BMCE). Je členem ediční rady BMCE a autorem svazku opery Mariken de Nimègue (2023), dále je spoluautorem svazků Smyčcové kvartety II.(2017), Čtyřkoncerty (Koncert pro smyčcové kvarteto a orchestr, 2018), a Concerto da Camera / Rhapsody Concerto (2019).

Je spoluautorem monografie s kritickou edicí korespondence Bohuslava Martinů a Jana Nováka Umělec nesmí nikdy ztratit odvahu. Jan Novák a Bohuslav Martinů ve světle korespondence (1947-1959) z roku 2021.

 



ADMINISTRATIVA